maandag 11 december 2017

Reduceer de afvalberg: weg met flessenwater!

Reduceer de afvalberg: weg met flessenwater!

' Drink jij élke dag een blikje cola???? Amai ge moet je eens inbeelden hoeveel dat is op een jaar!' zei collega Abdeljabbar toen hij me met mijn cola zero terug zag stappen naar mijn bureau (niet in het Fornuis voor alle duidelijkheid ;) ). En zijn  opmerking choqueerde me inderdaad wel een beetje, al was dat niet op de manier zoals hij het bedoelde. Hij had het over de inhoud van de blikjes die wellicht niet zo gezond is. Maar ik zag vooral ineens de enorme afvalberg die ik bijeen drink en vond dat er precies toch wat over. Want ik drink niet alleen een blikje cola zero per dag, ik drink dronk ook heel veel flesjes water. Dat is namelijk mijn nieuwe verslaving: ijskoud water uit een fles met een drinkteut. 
Na die cola-opmerking en mijn plots inzicht over de grote afvalberg die mijn drinkgewoonte creëert, vond ik dat ik op zoek moest naar een minder milieubelastend alternatief...


Reduceer de afvalberg: weg met flessenwater!


En dat brengt me bij de blog van Karine.
Haar blog 'shocking waste ' is momenteel de 'blog in de kijker' op mijn blog. Ze startte haar blog omdat ze iets wilde doen aan haar eigen afvalberg. En ze wilde ineens van de gelegenheid gebruik  maken om haar bevindingen met iedereen te delen zodat we daar wat van kunnen opsteken.
En deze maand staat bij haar 'drinkwater' in de aandacht.

Ze stak er werk in, Karine! Ge moet maar eens gaan lezen! Ze onderzocht hoeveel kilo plastiek zij en haar man en hond creëren door flessenwater te kopen, rekende uit hoeveel dat kost, en ging op zoek naar alternatieven. Karine houdt niet van de smaak van kraantjeswater en ging op zoek naar manieren om dat lekkerder te maken. Ze onderzocht verschillende mogelijkheden en koos uiteindelijk het alternatief dat het beste bij haar past.

Reduceer de afvalberg: weg met flessenwater!

Ik heb niet zo'n probleem met de smaak van kraantjeswater. 
Al moet ik toegeven dat er lekkerder kraantjeswater bestaat dan dat van Antwerpen. 
Ik herinner me nog dat mijn grootvader zaliger in het Kempens dorp ging wonen waar ik mijn kinderjaren had doorgebracht en ik tot zijn verbazing altijd een glas water van de kraan wilde drinken als ik bij hem op bezoek kwam. Hij vond dat zo raar dat ik echt niet dierf wat ik eigenlijk nog het liefst van al wilde doen: wat flessen vullen met dat Kempens kraantjeswater dat zoveel lekkerder is dan dat van Antwerpen om ook thuis van te genieten...

Reduceer de afvalberg: weg met flessenwater!

Ik ging op zoek naar een alternatief voor de plastiek flessen en vond mijn oplossing in een zeer mooie gele drinkbus die ik afgelopen zomer kocht aan de oever van de Seine in Parijs. Sindsdien sleep ik die fles heel de dag door met me mee: Ik steek ze 's nachts in de diepvries - tot een derde gevuld met water waarna ik ze als dat water bevroren is bijvul met water tot ze vol is. En ik neem ze ofwel mee naar het werk, of ik steek ze in mijn handtas voor onderweg naar waar dan ook, of ik hou ze dicht bij me als ik in de zetel zit te cocoonen.
En ineens mis ik dat teutje van die plastiekflessen niet meer..... . Kwestie van gewoonte denk ik.
Een milieuvriendelijke vervanging voor het blikje cola zero heb ik nog niet gevonden echter... Tips zijn welkom! 
Hoe doen jullie dat eigenlijk, de afvalberg verminderen op vlak van plastieken flessen? 

11 opmerkingen:

  1. Ik vul ook gewoon een bidon met kraanwater. Bespaart je geld en een hoop afval.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nooit anders gedaan. En ik lust geen cola :). Ik hou wel van de rabarbergrenadine van Ikea. Glazen fles waar je lang mee toekomt. Alternatief voor frisdrank. Helaas is ze momenteel niet meer verkrijgbaar bij de onze en is lijn voorraad bijna op :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooierd, je gele drinkfles. Zo jammer dat ik water echt niet lekker vind. Ik vul mij met thee én ja ook cola. Niets lekkerder dan dat. Uit de 2 literfles in een glas. (De metalen en kunststof vulflessen die ik ooit had gaven overigens een vieze smaak af) Interessante blog heb je in de kijker gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thee vind dik lekker en heb ik heel veel gedronken. Maar ik ben er mee gestopt omdat ik daar zo extreem veel van moet plassen.

      Verwijderen
  4. Geweldig! Wij hier in Averbode, op het randje van de Kempen, hebben ook best nog lekker kraanwater. Als ik water drink, is het altijd van de kraan. Voor mijn dochter op school koop ik wel plastieken flesjes, maar die hervul ik nog een aantal keren met kraantjeswater, zodat ze niet na éénmalig gebruik al in de blauwe zak belanden.
    Mijn frisdrank vul ik aan met kraantjeswater, niet uit zuinigheid maar omdat het beter is voor de tanden en mijn blaas :-)
    Zo één blikje cola is nog geen grote zonde hoor. En soms vind ik stiekem dat cola uit een blikje wel echt beter en anders smaakt dan uit de fles, gek hé.
    Enfin, alle beetjes helpen en je drinkbus is al een goede stap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien komt dat water van Averbode van dezelfde bron als dat van het Kempens dorp van mijn jeugd (Grobbendonk).

      Verwijderen
  5. Hier dezelfde fles maar in het groen! Mooi zijn ze hé. Alternatief voor die Cola zero? Heb je toch al met je water. Weet je hoe ongezond die cola zero is? Wij kopen bij de brouwer onze flessen (bruis)water en melk. Op termijn schijnt dat glas dan minder vervuilend te zijn dan de petflessen. Al het glas wat herbruikbaar is, kan door de beugel. Eenmalige glazen verpakkingen zijn ook weer niet ecologisch. Ik probeer de leerlingen ook te motiveren om een herbruikbare fles mee te brengen. Ik had berekend hoeveel flesjes er per schooljaar uit de automaat in de sporthal werden gehaald. Een ruwe schatting leverde 7200 flesjes op! Alleen maar na het sporten. Walgelijk veel!:-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil niet altijd water drinken, soms wil ik iets anders. Daarom de cola zero.
      Inderdaad mooie fles hé! Het was wel moeilijk kiezen welke kleur ik wou. Ik denk da'k er nog 1 ga kopen zodat k er altijd eentje in de diepvries heb liggen en ik echt altijd ijskoud water ter beschikking heb.

      Verwijderen
  6. Wat een leuke blogpost! Fijn dat je met zo'n eenvoudige aanpassing zo veel afval bespaart :) En leuke fles inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com