donderdag 23 november 2017

Parijs - De tweedehandse boekenmarkt in Parc Georges Brassens


Ik hou van tweedehands (of 'vintage' moet ik zeggen tegenwoordig zekers?) en van boeken dus toen ik ontdekte dat Parijs een tweedehandse boekenmarkt heeft, moest ik niet lang nadenken.



De Marché du livres de Parc Georges gaat door onder mooie oude smeedijzeren hangars. Zo van die hangars die wij in Antwerpen ook hebben maar die wij helaas gaan afbreken.... . Het had anders wel  wat geweest, zo'n markt aan de over van de Schelde in hartje Antwerpen. Niet? 


Ik had ondertussen al wel wat vintage gezien in Parijs. Ik bezocht al verschillende keren de Puces de St Ouen, bekeek wat oude spullen in Village Saint Paul en dwarrelde hier en daar al wel eens in een tweedehandse kledingwinkel binnen. Wat me daarbij opviel, waren de prijzen: maar zo duur zeg!


Dus verwachtte ik op deze markt meer van hetzelfde maar dat bleek toch goed mee te vallen deze keer. 


Ik besloot op zoek te gaan naar oude handwerkboeken want Franse literatuur kan ik toch niet lezen. 


Maar ik deed hier dezelfde vaststelling als in België; ge vindt oude boeken over vanalles en nog wat, maar zelden - en hoe langer hoe minder eigenlijk - zitten daar oude handwerkboeken tussen. Ik vraag me af hoe dat komt: doen mensen die niet weg? Heeft dat nooit veel verkocht geweest? Of zijn er zeer veel gegadigden voor dat soort boeken zodat ze direct allemaal verkocht zijn?


Op deze markt lagen vooral heel veel boeken over kunst, zelfs onze Belgische getatoeëerde varkens kwam ik er tegen!


Het was erg rustig op deze markt, al vermoed ik dat dat niet altijd het geval is. En er staan echt heel erg veel kramen in de lommerte van deze hangars. Het was dan ook fijn om er wat rond te hangen. 
En daarna zette ik me ergens op een bankje in het park zelf. Dat bleek een klein parkje met veel kronkelpaadjes, wat water en een torentje. 


Wil je er ook eens naartoe? De markt is open elke zaterdag en zondag van 9.00 uur tot 18.00 uur.
Adres: Parc Gerorges Brassens
            Rue Brancion 104
            75015 Parijs


Meer blogposts over Parijs...
Meer blogposts over boeken....
Meer blogposts over rommelmarkten...

7 opmerkingen:

  1. Die in leder gebonden boeken kunnen toch niet "goedkoop" geweest zijn? En dat van die handwerkboeken vind ik ook zo jammer. Nergens vind je dat. Misschien bestonden er geen boeken over en werd de kennis gewoon van moeder op dochter doorgegeven? Zo spijtig toch van die hangars. Gaan ze die nu echt wegdoen in Antwerpen? Goe zot!
    Dankjewel voor de "marktjeenparkjetip". Voor ooit weer eens misschien.
    Fijn weekend straks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet alle prijzen gecheckt, maar de prijzen die ik wel zag waren veel goedkoper dan ik had verwacht van een Parijse boekenmarkt.
      Ik herinner me nog dat wij vroeger thuis vooral veel tijdschriften hadden over handwerken: 100 ideeën, ariadne ... . Die hebben nog lang bij mij gestaan in een kartonnen doos maar ik heb ze - en daar heb ik al vaak om gevloekt - weggedaan toen ik verhuisde in 2002.

      Verwijderen
  2. Wat hou ik toch van je tips over Parijs... binnenkort trekken we er weer naartoe, dus binnenkort kom ik hier nog eens rondsnuisteren <3
    --ik hoop trouwens de Recyclerie eens open te vinden, blijkbaar verbouwen graag als ik er ben ;)--

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihi! Laat het me weten of het gelukt is hé! Ik trek rond kerst nog eens enkele dagen naar daar trouwens....

      Verwijderen
    2. Wij ook ;)
      --schaterlach; ik herinner me nog een lunch vorig jaar (in Parijs) waar ik ontdekte dat je er toen ook was ;). Ik ga mijnen IG in de gaten houden!--

      Verwijderen
  3. Ik ben al zeker 20 keer in Parijs geweest en dacht de stad een beetje te kennen. Maar dankzij jou zijn er steeds weer plekken waar ik een volgende keer heen kan.
    Bedankt voor je tips, ik geniet echt van het lezen van je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al 30 keer ??? Amai da's veel! Als jij tips voor mij hebt ... .

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com