zaterdag 25 november 2017

Mijn kleurenbibliotheek


In het secundair onderwijs had ik veel uren 'plastische opvoeding' want ik zat in de richting 'menswetenschappen'
Maar erg goede punten haalde ik niet voor dat vak. En ik leerde er eerlijk gezegd ook niet zoveel. 
Aan mijn enthousiasme lag het echter niet. Ik hield van de tekenlessen, vooral die van de juffrouw waarvan we cassettes met onze favoriete muziek mochten meebrengen. Ik vond het heel ontspannend om een uurtje met toffe muziek op en verstand op nul te zitten tekenen. Zelfs als  ik daar geen goei punten voor kreeg. En ik ben ondanks niet al te veel talent ook na mijn schoolloopbaan blijven tekenen en schilderen.



Ik heb de juiste technieken met de verschillende materialen nooit echt onder de knie gekregen en doe maar wat. Maar daar is momenteel een klein beetje verandering in aan het komen.


Ik lees altijd met veel plezier de blog van Alisa Burke. Zij is kunstenares en ik heb al veel geleerd van haar, vooral door te kijken naar wat zij allemaal maakt. 
Alisa Burke geeft ook -betalende - online klassen.
Ik had nog nooit een online klas gekocht maar onlangs deed ze een soldeken voor al haar klassen rond bloemen en dus besloot ik het er eens op te wagen: ik betaalde de klas 'watercolor blooms' en ging aan de slag. 


Waterverf is een medium dat ik maar niet onder de knie krijg namelijk. Door de lessen van Alisa Burke weet ik ondertussen dat vooral komt omdat ik er de verkeerde dingen mee probeerde te doen: ik heb de neiging om dekkend en erg gesatureerd te schilderen en daar is waterverf niet het meest geschikte medium voor weet ik nu.


Maar soit, ik dwaal een beetje af, ik wilde vandaag vooral vertellen over mijn kleurenbib.


In haar klas raadt Alisa Burke aan om wat te experimenteren met het mengen van kleuren om een beeld te krijgen welke kleuren je allemaal kan maken.
Nu dacht ik dat ik de basis van kleuren mengen wel onder de knie had - blauw + geel = groen, rood + geel = oranje, blauw + rood = paars, ... - maar ik besloot toch haar raad ter harte te nemen. Dus haalde ik mijn  oude doos waterverf boven en voor ik het wist had ik zowaar een superhandige kleurenbibliotheek gemaakt! Dat leek me praktisch en wat efficienter dan gewoon doelloos wat kleuren mengen.


Mijn waterverfdoos heeft 12 kleuren en ik combineerde elke kleur met alle andere  kleuren en dat telkens in 3 intensiteiten.
En zo ontdekte ik dat ge een schoon okergeel krijgt door blauw en geel te mengen en een schoon oranje door fuchsia en geel te mengen.


Ik maakte er een echt naslagwerk van en heb het al goed gebruikt. Ik ga kijken tussen alle kleurtjes die ik er in zette (432!) , kies er eentje uit en kijk vervolgens welke kleuren ik er voor mengde in welke intensiteit.
Maar zo een gerief mannekes! Wie had dat nu gedacht! 
Bon, moest ge ook wel eens de verfkens ter hande nemen, ik kan je het maken van zo'n bib echt aanraden!


meer blogposts over tekenen ...

PS: Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog. Ik heb deze blogpost dan ook uit eigen initiatief geschreven en de aquarelklas van Alisa Burke gewoon betaald. Ik kreeg op geen enkele manier een vergoeding voor het schrijven van deze blogpost.

13 opmerkingen:

  1. Al een geluk dat ik geen waterverf heb, of ik was daar nu mee bezig, ik moet me inhouden om niet naar de winkel te gaan .... gij doet nu mens nogal goesting krijgen ! ;-) ik ga sebiet toch eens neuzen bij Alicia Burke... (tegen beter weten in....)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig als ik je kunstwerken zie op zo'n sombere zondag begin ik meteen zin te krijgen om er ook iets fleurigs te maken..Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Kunstwerken' vind ik te veel eer, maar het effect op jou is tof!: Ga ervoor!

      Verwijderen
  3. Ik kan totaal niet tekenen maar het lijkt me ook wel wat voor Kalligrafie. En zoals onze Louis zong " Als ik ooit eens 5 minuten tijd heb, begin ik er beslist eens aan..." Alleen die 5 minuten! Waar ga ik die halen? Dankjewel voor de tip en een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan ook echt niet tekenen, maar heb ondertussen wat meer zicht gekregen op mijn mogelijkheden en beperkingen waardoor ik er af en toe in slaag iets te tekenen waar ik voor mezelf content van ben.
      Kalligrafie is veel te hoog gegrepen voor me, dat kan ik echt niet!
      Jij ook een fijne creatieve week met ergens 5 minuutjes tijd toegewenst!

      Verwijderen
  4. Oh, dat zijn oefeningen waar een mens geweldig veel mee leert.
    Geen idee of je Johannes Itten kent, maar zijn oefeningen van kleurenleer zijn ook érg interessant - en frustrerend ook, ik spendeerde héél wat uren aan het zoeken van het perfecte grijs ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit van gehoord! Ik zal eens googlen...
      En ik leer de laatste tijd idd heel erg veel bij op vlak van tekenen en aquarellen. Een mens is nooit te oud om te leren, dat klopt blijkbaar.

      Verwijderen
    2. Als je me een mailtje stuurt (khadetjes at gmail dot com), dan wil ik je het gerust eens uitlenen ;).

      Verwijderen
    3. amai da's lief! Maar ik heb inspiratiemateriaal genoeg liggen hoor. Toch bedankt!

      Verwijderen
  5. Kijken naar al die kleurtjes is al een plezier op zich!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your little boxes look like art. You could hang that on your wall and call it "a study in colors" so interesting and fun!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com