dinsdag 21 november 2017

leestip: Nero Wolfe door REX STOUT


Lang geleden - ergens eind jaren 80 - had ik een geweldig lief dat regelmatig boeken voor me meebracht uit de boekenkast van zijn  mama. Daar was ik erg blij mee want ik was van kinds af aan al een ware boekenverslindster. 
Ik herinner me nog dat ik vanuit de boekenkast van de mama van Peter een hele reeks 007's las. En vooral: ik ontdekte de boeken van Rex Stout.



Rex Stout schreef vanaf de jaren 30 een hele serie detectives met in de hoofdrol Nero Wolfe, een excentrieke dikke en geniale man, die orchideeën kweekt, heel grappig is, houdt van lekker eten, elke dag zijn biertjes drinkt, in New York woont en weigert de deur uit te gaan. Om misdaden op te lossen wordt hij bijgestaan door zijn trouwe assistent Archie Goodwin. De dialogen tussen die 2 zijn heerlijk grappig en spitsvondig en de verhalen spannend.

Ik las een aantal van deze verhalen in het Nederlands eind jaren 80 en ze hadden me genoeg plezier verschaft om in mijn geheugen te blijven plakken en vermits er al heel veel boeken door mijn handen zijn gegaan is dat toch veelzeggend.

Afgelopen zomer kreeg ik ineens terug zin in boeken met Nero Wolfe, dus ging ik er op het wijde web naar op zoek.

Helaas pindakaas vond ik er geen meer in het Nederlands maar mijn goesting was te groot dus waagde ik het er op om ze in het Engels te bestellen.


Ik heb ondertussen de eerste uit -  'Fer-de-lance' - en kan met veel plezier zeggen dat:
  • ik het Engels van deze boeken best aankan. 
  • ik er heel erg van genoten heb. Ze hebben voor mij de tand des tijds doorstaan en niet ingeboet aan kwaliteit.
  • ik tijdens het lezen de herinneringen aan Peter (het toenmalig lief en helaas wijlen) zeer erg aan de oppervlakte komen. Eigenlijk doet Nero Wolfe me in bepaalde facetten erg aan hem denken, ze gelijken een beetje op mekaar...
Nero Wolfe en Archie Goodwin zijn in onze contreien niet zo gekend, maar vermoedelijk is dat aan de overkant van de oceaan wel anders. 
En dit duo kan zonder moeite naast de combinatie Poirot/Hastings of Sherlock Holmes/Dr Watson staan. 


Ik denk dat er nog wel wat van die boeken in huize M(i)e zullen belandden want mijn leesgoesting is bijlange niet over....


PS: ik heb een sponsor- en reclamevrije blog. Deze blogpost schreef ik dan ook op eigen initiatief en ik kocht de boeken gewoon aan volle prijs. 

2 opmerkingen:

  1. Ah bij je boekentips lees ik over het boekenhuisje op de Groenplaats. Moet ik volgende keer eens op letten. Bij ons in 't dorp vind je dat nergens. Deze schrijver ken ik niet... 'k was vroeger (heel vroeger) een grote fan van de Agatha Christie's maar krijg die intussen niet meer gelezen. Ik ben ze ontgroeid denk ik. ;-) Volgende keer in de bib toch eens kijken naar een boek van Rex Stout. Wie weet hebben ze er wel eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je gaat dat boekenkastje niet meer vinden helaas, het is weg. En ik ben benieuwd of je er eentje vindt in de bib!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com