woensdag 18 oktober 2017

broeken die te rap verslijten: tips gevraagd


Miljaar! Het was weer zo ver! Ik had het nochtans vanochtend anders ingeschat toen ik de (zwarte) broek uit de kast trok. Ik heb ze nog niet veel gedragen en ze zag er nog stevig uit. Maar in het naar huis fietsen voelde ik ze gewoon scheuren. Eerst aan de rechter kant, bij elke getrapte ronde een beetje meer. En dan ook aan de linkerkant.
Even bukken om een brief die ik liet vallen op te rapen en het was er helemaal mee gedaan. Exit nog maar een paar maanden oude broek...

Ik heb wat overgewicht, ben niet gezegend let een tight gap, heb een buikje en een kont maar vooral bovenbenen. En broeken overleven dat niet.

Duurzaam leven vind ik een na te streven nobel doel. Daar hoort ook bij dat ik graag mijn kleren draag tot ze op zijn. Ze moeten van mij  niet voldoen aan de laatste modieuze trends: ze moeten vooral goed zitten.

Maar de combinatie van mijn figuur en de kwaliteit van de stof maakt dat broeken bij mij zeer zeer snel scheuren aan de binnenkant van mijn dijen. Hoe meer ik beweeg, hoe sneller dat dat gaat. Ik dacht eerst dat het vooral een gevolg was van het feit dat ik veel fiets, maar mijn laatste reisje naar Parijs heeft me doen inzien dat ook veel stappen blijkbaar nefast is voor mijn broeken.

Dus probeer ik  niet te veel geld aan broeken te geven: ze gaan toch kapot.


De broeken op de foto zijn wat lichtere zomerbroeken, maar nu ook weer niet zo dun dat het logisch is dat ze zo snel stuk gaan. 
Ik heb ze met aftrek van de momenten dat ze in de was waren of in de kast hun beurt lagen af te wachten niet langer dan 3 tot 4 weken gedragen. En dat vind ik toch écht heel erg weinig.
Maar ook mijn wat dikkere jeansbroeken gaan zelfs geen jaar mee.

Niet dat ik ze geweldig zou vinden als ze  niet scheuren: ook de pasvorm is met mijn figuur een probleem: ofwel spannen ze lelijk en onaangenaam rond mijn benen maar zitten ze goed aan buik en poep, ofwel heb ik achteraan nog plaats voor een extra poep en moet ik de broek vastsnoeren met een spannende ceintuur maar zitten ze wel aangenaam rond de benen (ik ga meestal voor optie 2 trouwens).

Dus bij deze een oproep: waar moet ik op letten als ik broeken wil die wat langer mee gaan? De prijs vind ik minder belangrijk als ze écht lang meegaan. 
Of waar vind ik duurzaam geproduceerde goedkopere broeken die dan maar om de paar maanden in de voddenmand belanden?
Van welke stof moeten broeken gemaakt zijn om lang mee te gaan en duurzaam te zijn?
En waar vind ik broeken die beter passen? 
Wat doe ik met al die kapotte broeken? Die van jeans hou ik bij om te recycleren tot vanalles maar de andere broeken verdwijnen gewoon in de vuilbak en dat is zo'n verspilling....

Kortom: geef me jullie gouden tips please! Alvast merci!


5 opmerkingen:

  1. Hoi Mieke, Het is precies alsof je mij beschrijft, en dat broekenprobleem heb ik ook.
    Alleen, ik fiets niet (wegens een rugletsel), maar prober zoveel mogelijk te stappen. Ik ben ook groot (180 cm), dus naast de mankementen die je aangeeft, waren mijn broeken ook steevast te kort. Tot ik Brax ontdekte, die hebben modellen voor echte vrouwen ! Ik vind er jeansbroeken (ik draag alleen jeans, in alle kleuren nu ik er zo over nadenk)die genoeg bovenbeenruimte hebben én die passen in de taille (dag ongemakkelijke bijeengefronste stof achter de ceintuur aan mijn rug!)Bovendien hebben ze in de meeste modellen de optie "extra lang'. Deze broken kan ik gemiddeld een jaar of twee dragen vooraleer ze stuk gaan aan de binnenkant van de dijen. Enige keerzijde : de prijs, 100 à 120 euro voor een broek. Maar dat heb ik er voor over omdat ze me echt passen én lang genoeg zijn. Bovendien koop ik ze al 'op voorhand' als er bv ergens een winkel uitverkoop houdt of in de solden. Of ze duurzaam geproduceert woreden, dat weet ik niet... Groetjes, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *geproduceerd worden pffft spellen op een woensdagochtend is niet alles zo te zien...

      Verwijderen
    2. :D Heb ik ook op andere momenten wel eens voor zenne ;) . Merci voor je tip! Ik ga er eens naar zoeken. duurder vind ik niet erg, als ze dan tenminste niet zo snel kapot is.

      Verwijderen
  2. Ik kwam dit net tegen (https://closetcasepatterns.com/repairing-jeans-with-invisible-mending/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ClosetCaseFiles+%28Closet+Case+Patterns%29) en moest aan jou denken... voor de momenten dat je écht nog niet klaar bent om je favoriete jeans de deur uit te kegelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooohhhhh!!!!! Dank je wel!!!!! (er zijn er net weer 2 gesneuveld namelijk :( )

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com