woensdag 20 september 2017

Lillo: een polderdorpken in de haven

Lillo: een polderdorpken in de haven

Ik sta er zelden bij stil dat Antwerpen een havenstad is. In mijn dagelijkse leven kom ik daar namelijk bijzonder weinig mee in aanraking. 


Lillo: een polderdorpken in de haven

De haven is dat onbewoond gebied wat verder aan de Schelde waar allerlei vreemde constructies rook en dampen staan uit te spuwen en waar 's nachts veel lichtjes branden en waar ik vooral nooit moet zijn.

Lillo: een polderdorpken in de haven

Tenzij ik er speciaal eens naartoe ga natuurlijk...

Lillo: een polderdorpken in de haven

De haven ligt ook bovenop de plaats waar vroeger een aantal polderdorpjes lagen die zijn moeten wijken voor de 'vooruitgang'. Daar is ooit eens een mooie tv-serie over gemaakt: "terug naar Oosterdonk" ( mogen ze wat mij betreft best nog een keertje uitzenden!).

Lillo: een polderdorpken in de haven

Maar er zijn ook wat restanten van die dorpjes die de vooruitgangsdrang hebben overleefd, en Lillo is er daar 1 van.

Lillo: een polderdorpken in de haven

Lillo is een piepklein dorpje - 35 inwoners las ik ergens! - aan de oever van de Schelde waar je enkel kan geraken als je door de halve haven rijdt.

Lillo: een polderdorpken in de haven

En het was al eeuwen geleden dat ik er nog kwam.

Lillo: een polderdorpken in de haven
Lillo: een polderdorpken in de haven

Het is zo'n dorpje waar de tijd een beetje bleef stilstaan: geen verkeerslichten in Lillo centrum bijvoorbeeld. En straatjes vol kinderkopjes en veel stilte en musjes en ganzen onder de bomen.

Lillo: een polderdorpken in de haven

Het is dan wel klein maar het heeft wel een eigen jachthaventje met een heus clubhuis, en een fort, en een kerk natuurlijk (zouden er ergens in onze contreien dorpen bestaan zonder kerk? Ik wil dan nog ruim zijn: laat ons zeggen ergens in West Europa? Of vooruit: Pak Zuid Europa er ook maar bij? Ik denk het niet eigenlijk ... Wat denken jullie ? ). 

Lillo: een polderdorpken in de haven

Met een pleintje met een café. Maar er zijn geen winkels. 

Lillo: een polderdorpken in de haven

Er is ook een museum, maar dat is wegens renovatiewerken gesloten zo bleek ....

Lillo: een polderdorpken in de haven

Ik mijmerde er een beetje over of ik er zou willen wonen. Wonen in zo'n dorpje lijkt me namelijk soms erg aanlokkelijk. De stilte en de natuur rondom lonken dan. 

Lillo: een polderdorpken in de haven

Die mijmeringen werden veroorzaakt doordat er een aantal woningen te huur of te koop stonden. 

Lillo: een polderdorpken in de haven

Maar ik ben vrees ik een beetje te hard gesteld op het gemak van een stad. Autoloos door het leven gaande lijkt het me een behoorlijk geïsoleerd bestaan in dat dorpje. 

Lillo: een polderdorpken in de haven
Lillo: een polderdorpken in de haven

Ik vind het wel plezant om er af en toe een paar uurtjes te gaan rondwandelen.

Lillo: een polderdorpken in de haven

De dijk op  bijvoorbeeld. Met zicht op slikke en schorre, een parmantige voortsjokkende eend observerend. Met op de achtergrond de windmolens (oude en nieuwe!), en de somtijds wat dreigend lijkende silhouetten van de havenbebouwing, en de  voorbijvarende boten.

Lillo: een polderdorpken in de haven

Of tussen de bomen rond de dorpskern, waar kastanjebomen niet omgehakt worden en er veel dieren leven waaronder een koppel fazanten dat ik nog net zag wegvluchten....

Lillo: een polderdorpken in de haven
Lillo: een polderdorpken in de haven

Lillo maakt deel uit van Antwerpen, al zou je dat niet zeggen als je de drukte van de stad gewoon bent. Ik vind het een fijn plekje om rond te kuieren. Het was een aangenaam weerzien!

Lillo: een polderdorpken in de haven
Lillo: een polderdorpken in de haven

Meer blogposts over Antwerpen op deze pagina of via deze tag ...

8 opmerkingen:

  1. ge moet eens gaan als het Boekendorp is! zalig shoppen én giga druk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ziede wel dat er iets was met oude boeken en Lillo! Ik meende me te herinneren dat er daar vroeger een tweedehandse boekenwinkel was die ik eens bezocht, maar het zal die markt zijn waar ik ooit eens ben beland. merci voor de tip!

      Verwijderen
    2. Je had hier wel de ruilbibliotheek tot voor kort hoor ;-)

      Verwijderen
  2. In Zeeland hebben we de uitdrukking: Ik kom niet van Lillo (=ik ben niet gek) of Net doen alsof je van Lillo komt (je van de domme houden). Schijnt met dat Fort te maken te hebben :-)
    Een reden om toch eens naar Lillo te gaan, je hebt me nieuwgierig gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez, dat zijn uitdrukkingen die ik nog nooit hoorde! Weer wat bijgeleerd! Moet je beslist eens doen, en dan ineens ook wat komen rondhangen in het centrum van Antwerpen!

      Verwijderen
  3. prachtig haventje en leuke scaldis bestuur een aanrader voor iedereen gezellig en fijn dorpje

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com