vrijdag 21 juli 2017

Antwerpen: Ertbruggebos en zijn bewoners

Antwerpen: Ertbruggebos en zijn bewoners

Ik vond het hoog tijd om het bos achter mijn hoek nog eens een bezoekje te brengen. 
Ik woon in een stad maar genoeg aan de rand om ook te kunnen genieten van de geneugten van wat groen en bomen, oa in het Ertbruggebos op de rand van Deurne en Wijnegem.


Antwerpen: Ertbruggebos en zijn bewoners

Ik stap nooit het bos of park in zonder mijn fototoestel, want ik weet dat er daar altijd wel iets te zien is dat ik graag op foto wil krijgen.

zebrarups alias rups van de sint-jacobsvlinder

En dat was deze keer al het geval toen ik nog maar pas mijn fiets had vastgezet: aan de rand van de weide stond wat Jakobskruiskruid en die bloemen krioelde van de rode kevertjes en de geel-zwart gestreepte rupsen.

jacobskruiskruid

Het waren er zoveel en ze zaten met zoveel samen op deze paar bloemen dat ik een verband tussen de kevertjes en de rupsen vermoedde, maar opzoekwerk achteraf heeft me daar geen klaarheid in gebracht: nergens kwam ik beschrijvingen tegen waaruit zou blijken dat deze 2 soorten iets met mekaar vandoen hebben. Misschien was het dan gewoon toevallig dat ze allebei zo talrijk aanwezig waren op deze planten?

rode soldaatjes alias rode weekschildkever

Ik ontdekte wel dat de kevertjes in kwestie 'rode weekschildkevertjes' alias 'rode soldaatjes' zijn.

rode soldaatjes alias rode weekschildkever

En de rupsjes zijn zebrarupsjes of rupsjes van de Sint-Jacobsvlinder. Die vlinder is bezig aan een opmars en vooral terug te vinden op het jakobskruiskruid waar ik ze zelf ook vond. 

rode soldaatjes alias rode weekschildkever

De vlinder die uit de rupsen ontstaat zou ik ook eens graag willen zien want lijkt me ook erg mooi met zijn zwarte vleugels met rode tekening. Het blijkt om een nachtvlinder te gaan die overdag actief is lees ik hier. Ik vind dat een beetje raar want waarom wordt hij dan ingedeeld bij de nachtvlinders vraag ik me dan af. Natuurkundigen zullen er ongetwijfeld een logisch antwoord op hebben.

zebrarups van de sint-jacobsvlinder

Ik kwam nog beestjes tegen. Dit parmantig kereltje zat op uitkijk bovenop een bloem.

krekel

En nadat ik onderweg een kennis tegenkwam die me vertelde dat er in Ertbruggebos ook vossen en reetjes zijn gesignaleerd ( wat wil ik die eens graag tegenkomen zeg!) en ik hem vertelde dat ik de gallowayrunderen die er ook zouden rondlopen nog nooit had gezien, liep ik er pardoes op toen ik terug naar huis vertrok! 

galloway rund
gallowaykalf


Ze zaten wat verscholen achter een paar bomen, mij deskundig negerend toen ik ze als gek begon te fotograferen.

gallowaykoeien


Heerlijk toch: zomer in het bos!

korenbloem

3 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's! Heerlijk om zo dichtbij de natuur te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je maar goed kijkt, blijkt er overal dichtbij prachtige natuur te zijn.
    Geweldige foto's weer, Mieke. Ik moet echt eens bij jou op cursus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n tripje in de natuur is elke keer weer heerlijk. Helemaal met een fototoestel. Zo bevredigend als je met zulke mooie foto's weer thuiskomt.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com