zaterdag 24 juni 2017

Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

sashiko ikea hack lacktafeltje

Mijn hoofd bruist altijd van de plannen en zelfmaakideeën. Aan inspiratie geen gebrek bij mij, het is eerder een kwestie van wat te kiezen. 
Ik probeer me wel telkens te beperken tot 1 project en pas als dat klaar is begin ik aan iets nieuws.


sashiko ikea hack lacktafeltje

Het laatste dat ik afwerkte waren de colorburstcoastertjes en al terwijl ik daar nog mee bezig was vulde mijn hoofd zich al met plannen voor het volgende project.
Dat moest een volgens patroon geborduurd sashikoproject worden wist ik al snel.

Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

In november volgde ik een workshop sashiko bij de textielfabrique in Rotterdam en daar leerde ik 3 technieken.
De eerste had ik al tot uitvoering gebracht met het kussen van de  banner hierboven en een jeansbroek die ik wat pimpte.
En nu was het tijd voor de 2de techniek: het borduren met kleine rijstkorrelsteekjes volgens een patroon.


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

Ondanks alle plannen in mijn hoofd gaat de start van een nieuw project toch nog wat impulsief bij mij: heel de tijd dacht ik een kussenhoes te gaan borduren, maar toen het zover was besloot ik ineens zomaar om in de plaats daarvan een hoesje bijeen te improviseren voor mijn vierkant lacktafeltje omdat ik dat wat saai vind. 
En zo geschiedde...

sashiko ikea hack lacktafeltje

Deze manier van Japans borduren vraagt heel wat meer precisie dan mijn voorgaande Japanse borduurprojecten. 
En ik was niet zeker of ik wel genoeg netheid in me had om dat te kunnen. Om het mezelf voor deze eerste keer niet al te moeilijk te maken besloot ik de paar borduurpatroonontwerpjes die ik een tijdje geleden ontwierp te laten voor wat ze zijn en in het boek ' sashiko handboek' van Susan Briscoe  een eenvoudig ontwerpje uit te kiezen dat makkelijk over te tekenen viel met veel rechte lijnen.
En dat is deze geworden.


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

Ik trok een lap jeansstof uit mijn stoffenvoorraad - mijn keuze viel op een wat lichter gekleurde stof waar wat rek in zit -  en ging met lat en kleermakerskrijtpotlood dat ik nog ergens in mijn naaimateriaal had liggen aan de slag.
Ik verzeker je: dat was geen lolletje!
Ik heb me al doende een aantal keren afgevraagd of ik niet beter zo'n gerasterde onderlegger zou aanschaffen die quilters vaak gebruiken maar dat vond ik een wat te gekke aanschaf voor 1 projectje.


Na veel gezwoeg kreeg ik toch een raster getekend met vakjes van een centimeter op een centimeter. Dat zou ik als basis gebruiken voor het patroon.


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

Ik werk zelden of nooit met kleermakerskrijt omdat ik daar slechte ervaringen mee heb. Ik vind dat je ik daar niet nauwkeurig genoeg mee kan werken en gebruik meestal balpennen of stiftjes bij projecten met stof. Maar in dit geval kwamen de lijnen op de goede kant van het werk en dus wilde ik zeker zijn dat ze er terug uit zouden gaan eens het werk af zou zijn.
Vandaar toch maar het kleermakerskrijt....


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

En dat ging er inderdaad terug af. In feite ging dat er al terug af nadat ik 3 lijnen had geborduurd...
Er bleef echt niks bruikbaars meer over van mijn gezwoeg met lat en potlood...


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

Na een oproep bij de stoffenmiekes kreeg ik nog een heleboel tips voor alternatieven waarvan ik er een aantal  - een stuk zeep bijvoorbeeld - uitprobeerde, maar uiteindelijk bestelde ik online een stuk of 3 stoftekendingen  en kocht ik een half uur later - ik wilde niet wachten tot de postbode mijn bestelling in de bus zou droppen - in de supermarkt kinderkleurstiften waarmee ik helemaal opnieuw begon.

Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

Dat werkte gelukkig wel. En ik was nog gelukkiger toen bleek dat het er ook terug uit ging toen het borduurwerk klaar was en ik het een rondje liet meedraaien in de wasmachine. Want helemaal gerust was ik daar toch niet in.


Gemaakt: sashikohoes voor mijn lacktafeltje

En de bestelde hulpmiddelen om op stof te tekenen liggen ondertussen te wachten om uitgeprobeerd te worden voor een volgend project :) .


sashiko ikea hack lacktafeltje

In de cursus zelf probeerde ik zo'n borduurpatroon uit door het met met overdrukpapier over te brengen op mijn stof. Maar ook dat vond ik geen groot succes. Moest je zin hebben om ook zo'n project te maken, dan lijkt het me wel zinvol om eerst goed na te denken over hoe je je gekozen patroon denkt over te brengen op je stof. 
Moest er iemand een gouden tip hebben over hoe dit makkelijker kan: let me know please! 


sashiko ikea hack lacktafeltje

Bon,  binnen enkele dagen ga ik vertellen hoe ik de hoes maakte zodat je het zelf ook desgewenst kan maken.
Fijn weekend allemaal!

meer borduurprojecten via deze tag...

12 opmerkingen:

  1. Wat on-ge-loof-lijk mooi! Ik herhaal zelfs met veel plezier omdat ik zo onder de indruk ben; wat ongelooflijk schoon!

    Geen tips die je vooruit kunnen helpen - behalve die waar je zelf al op kwam, hoewel ik zelf het meest van al mijn grote geodriehoek gebruik (uit mijn kalligrafiedoos) en de kinderstiften (perfect uitwasbaar) of zelfs hun verdwijnbalpennen, ik gebruik zelden naaigerief voor zo'n dingen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt super super super schoon !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sommige stoffen zijn echt lastig om op te markeren. Ik heb zo'n stift die aan de lucht verdwijnt maar die verdwijnt ook heel erg snel, waardoor die niet echt geschikt is voor grote projecten... Die krijtpotloodjes vind ik afgrijselijk, gebruik zelf meestal de gewone basic platte kleermakerskrijtjes of zo'n raderwieltje met krijtpoeder, maar daar kan je niet erg precies mee tekenen en als je de stof veel manipuleert gaat het er ook weer af. Carbonpapier 'pakt' niet op alle stoffen. Soluvlies is een aanrader voor dingen waar je niks op kan tekenen (denk zwart fluweel) maar vilstiften lijken me ook een idee, al zou ik altijd wel eerst een proefstukje maken en mee wassen om zeker te zijn dat de inkt wegwast of niet afgeeft op je borduurgaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me dat ik de beste optie heb gekozen dan! Merci om je ervaringen te delen!

      Verwijderen
  4. Wat een klus maar wat origineel en wat een prachtig resultaat. Geweldig gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie tip, stiften. Ik herken het helemaal. Mooie regelmatige kleine steekjes trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik ben er (nog?) niet supergoed in, maar ik vind mijn steekjes zelf ook al goed.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com