dinsdag 21 maart 2017

Schoons uit Lier maar dan zonder het begijnhof en de begijnhofkat want da's voor een andere keer...

stadhuis en grote markt

Ik vind dat precies een prentje uit een Harry Potterfilm, zo met dat torentje en de volle maan er naast. Ik fotografeerde het stadhuis van Lier bij valavond maar om de maan wat beter zichtbaar te krijgen zette ik mijn fototoestel wat donkerder dan het in't echt was. 

de gevangenepoort
de gevangenepoort
Lier is de stad waar mijn leven begon: ik werd er geboren en wellicht ook gemaakt. Tijdens mijn puberjaren woonde ik er ook een paar jaar en mijn voorouders komen ook van Lier en omstreken.

Schoons uit Lier maar dan zonder het begijnhof en de begijnhofkat want da's voor een andere keer...

En zo af en toe beland ik er nog eens. Op bezoek bij een zieke tante in het ziekenhuis waar mijn moeder's lichaam bijna 50 jaar geleden alreeds van me werd verlost, of voor een gezellig avondje uit met de oude klasvriendinnen.

Schoons uit Lier maar dan zonder het begijnhof en de begijnhofkat want da's voor een andere keer...

Het is altijd een beetje een tripje naar mijn jeugd en de mensen van toen. 

zimmertoren - de klok
klok van de Zimmertoren
Zo werp ik altijd eens een blik op de meneer die 's nachts leert 'vlo rijden' op de vesten maar overdag gewoon standbeeld staat te wezen, of loer ik eens binnen in het ondertussen met een hek en hangslot afgesloten kapelleken. Ik check ook altijd of de klok van de Zimmertoren echt nog werkt (natuurlijk werkt die nog! Da's namelijk een wonderklok!).

lier

En deze keer wandelde ik ook terug naar het station langs het huis waar de moemoe en de vava ooit woonden. Het huis met de mooie deur dat ik toch niet goed gefotografeerd kreeg omdat mijn ongeduldige moeder tegen dan toch echt genoeg had van al dat stoppen voor foto's,  en omdat er een auto in de straat probeerde te draaien waardoor er telkens ambetant licht op de foto viel.


Maar ik herken ze direct, die schoon deur uit mijn kinderjaren en ik ben blij dat ze er nog staat en zo mooi onderhouden wordt.

eikelstraat
eikelstraat

Ik kwam ook even door het straatje gewandeld waar ik de belangrijkste momenten van mijn puberjaren doorbracht: de vrij- en zaterdagavonden in de Eikelstraat alwaar ik tot ik toch echt de laatste bus moest hebben danste op elk muziekje dat de DJ draaide.

sigarettenwinkel op de grote markt

Mét een sigaret in de hand, dat deed ik toen nog. Eentje die ik kocht bij dit sigarettenwinkeltje waarvan mijn mama opbiechtte dat ze daar vroeger ook sigaretten kocht. Voor mijn geboorte, want zij stopte met roken op de dag dat ze van mij beviel. Toen kon dat nog niet zo'n kwaad. 

lier

Ik had als puber net genoeg zakgeld voor de trein heen en weer, een pakje sigaretten - van die lange dunne bruine, dat stond beter - en 1 pintje - al lust ik dat eigenlijk niet maar ook dat stond goed.

lier

De laatste keer dat ik er was liep ik plots op dit tafereeltje. Vredig hé! 

lierse kant
lierse kant



Schoons uit Lier maar dan zonder het begijnhof en de begijnhofkat want da's voor een andere keer...


Meer Lier via deze tag of op deze pagina ...

6 opmerkingen:

  1. wat wil je Mieke, Lier, mijn geboortestad, mijn Lier is toch het middelpunt van de wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful. What a magnificent place to grow up. I love you posted where you spent your Fridays and Saturdays dancing. Gorgeous touch. #Tellusabout

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a beautiful hometown. We are visiting Europe in a few weeks time and I'm looking forward to rediscovering the gorgeous historical buildings. Thanks for sharing x

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com