donderdag 9 maart 2017

Parijs: Palais Royale


Parijs: Palais Royale

"Palais Royale ⇒ dure winkels, maar alles gesloten. Erg rustig."

Meer heb ik niet opgeschreven over mijn bezoekje aan Palais Royal met kerstdag.  'Géene vette hé', maar gelukkig heb ik nog veel foto's en mijn herinneringen...

Parijs: Palais Royale

Tegenwoordig neem ik een schriftje mee als ik 'op reis' ga. (om de 1 of andere reden vind ik ' op reis gaan ' niet de juiste omschrijving voor mijn bezoekjes aan Parijs... ). Dat schriftje kocht ik bij den Hema in Parijs afgelopen zomer en bevat al aantekeningen over mijn zomers bezoek aan Parijs, mijn citytrip naar Rotterdam afgelopen herfst en mijn reisje naar Parijs met de kerstdagen.


Parijs: Palais Royale

Het is een echt kriebelschriftje, vol hanepoterige lijstjes, aantekeningen per dag, en adresjes en tips die ik niet mag vergeten. Er steken ondertussen ook al wat papierkes tussen en ik heb het altijd bij me als ik ergens 'op reis' ben en als ik moe ben settel ik me ergens met een latte of een cola zero in een gezellig café en schrijf ik alvast mijn eerste indrukken op. Ik heb mijn lief al verwittigd dat ik dat tegenwoordig zo doe en hem gezegd dat hij er zich zal moeten bij neerleggen dat ik dat ook zal doen als we in de lente met ons 2-en Napels verkennen.

Parijs: Palais Royale

Dat had ik nog niet gezegd zekers, dat van Napels. Mijn lief houdt van oudheidkundige vondsten en in een wat moeizame zoektocht naar een geschikte reisbestemming kwam hij ineens op Napels en dat leek me echt een heel goed idee. Dus gaan we in de lente met ons tweetjes naar Napels op zoek naar alvast wat zonnestralen, opgevouwen pizza's, oude stenen en ruïnes.
Ik doe bij deze alvast een oproep: Ben je al in Napels geweest en heb je goeie tips voor lekker eten, toffe straatjes, niet te missen hotspots, boeiende bezienswaardigheden en curiositeiten waarvan je vermoed dat ik ze tof vind: shoot please! We gaan een hele week en die is wellicht al bijna volgepland door mijn lief maar ik wil daar zeker nog wat van mijn dingetjes mee tussenproppen ....


Parijs: Palais Royale

Met kerstdag - de eerste dag van mijn winters bezoekje aan Parijs - tramde ik eerst naar Place de la Concorde en de tuileries, plande ik later op de dag een bezoek aan centre Pompidou en liep ik tussendoor eindelijk een beetje stoemelings ( plezant woord vind ik dat ! ) op tegen Palais Royale.


Parijs: Palais Royale

Palais Royale stond al lang op mijn verlanglijstje van Parijs nadat ik her en der foto's zag van zwartwit gestreepte pilaren maar ik was er tijdens eerdere bezoeken niet in geslaagd om het te vinden. Al had ik ook niet bijzonder hard gezocht. Ik hoopte eigenlijk dat ik het op de manier zou ontdekken zoals ik deze keer deed....
Ik bleek nochtans al vaak in de buurt te zijn geweest want het ligt achter het Louvre en ik hang bij elk bezoek aan Parijs wel even rond in de buurt van het Louvre.

Parijs: Palais Royale



Eerst botste ik op een pleintje met dit mooie hotel...

hotel du louvre

En toen ik vervolgens dit café zag besefte ik dat ik deze keer toch echt op het goede spoor zat ...

Parijs: Palais Royale

En ja hoor! Ineens zag ik ze staan, de witzwartgestreepten!
(Nu heb ik er wel genoeg foto's van getoond zeker? ) 

Parijs: Palais Royale


Kerstdag zijnde was het niet erg druk in deze omgeving. Of misschien is het daar altijd wel zo rustig? 

Parijs: Palais Royale

Ik slenterde er wat rond met mijn maatje en fotografeerde er op los.



Of je in het gebouw zelf binnen kunt weet ik niet zeker. Ik vermoed van niet eigenlijk ...


Parijs: Palais Royale

Maar aan de buitenkant is het mooi: wat gele oude gebouwen met pilaren en gewelven, 


Parijs: Palais Royale

...wat binnenplaatsen met de streepjespilaren die samen een kunstwerk vormen (ik hou van streepjes!), 2 schoon fonteinen met spiegelende draaiende bollen, en een parkje met nog wat fonteinen...


Parijs: Palais Royale

...omgeven door gaanderijen met pilaren waarin dure winkels gevestigd zijn die allemaal te duur waren voor mijn portemonnee maar waar mooie dingen lagen. Sjakosje, kleedjes, kunstwerken ook, juwelen ... 
En her en daar een café dat ook gesloten was.


Parijs: Palais Royale

Ik genoot er ondanks het slechte grauwe weer van de rust en trok mijn foto's en verkende daarna de omliggende straten die al even verlaten en even sfeervol schoon waren... ...




En toen had ik honger, dook ik een café binnen met een rode kerstboom waar ik een heel lekkere salade at en een hele dure koffie dronk ( 7 euro voor ne koffie begot! Het eten kostte maar nen euro of 2 meer!) en waar ik de route uitzocht naar Centre Pompidou.



Het was schoon, dat koninklijk paleis. Een plezant plekje om effe rond te hangen als je in Parijs bent!


Meer blogposts over Parijs via deze tag of op deze pagina ..

3 opmerkingen:

  1. Mooie foto's! Mooi die gallerijen en heerlijk om zo door Parijs te slenteren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! you were here! Hope you enjoyed it!
    Warm greetings from Paris!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg gewoon heimwee naar Parijs dankzij jouw verslag. Zo'n schrijftijd heb ik ook, leuk om in te schrijven en leuk om na te lezen.
    Je nieuwe oorbellen zijn enig!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com