maandag 27 februari 2017

Parijs: La Defense

Parijs: La Defense

Op een zonnige maar koude decemberdag sprong ik gezwind de metro van Parijs in en treinde ik naar La Defense.
Eindelijk.

Parijs: La Defense

Een bezoekje aan deze wijk stond al een tijdje op mijn verlanglijstje maar het was er nog niet van gekomen.
Maar deze keer werd mijn nieuwsgierigheid naar dat stukje futuristisch Parijs wél bevredigd.



De roltrappen van de metro brachten me omhoog de frisse lucht in en er  verscheen een grote strakke triomfboog omringd door wolkenkrabbers in allerlei vormen en maten. En dat allemaal tegen de achtergrond van een staalblauwe hemel. 


Parijs: La Defense
Parijs: La Defense


Parijs: La Defense

De zon verblijdde me dan wel met een stevige portie licht, maar het was behoorlijk koud. Ook voor de duiven:  die troepten allemaal bijeen voor een zonnebad in een streepje zonnestralen die doorheen de gebouwen door toch een weg baanden.


duiven
Parijs: La Defense

Kerstvakantie zijnde durf ik geen uitspraken te doen over hoe het er anders is, maar ik vond het er behoorlijk rustig op straat.
Er stonden nog restanten van vermoedelijk een kerstmarkt die gelukkiglijk al afgelopen was en er liepen wel een paar mensen rond, maar echt niet veel.


Parijs: La Defense

Ik vond een wat raar gebouw met een harmonicadak waarin een shoppingcenter gevestigd bleek te zijn. Ook daar liep niet veel volk. Ik zag er zelf weinig boeiends dus hield ik het bij binnen-en-weer-buiten.


Parijs: La Defense

Ik prefereerde wat ik buiten zag. Die wolkenkrabbers met hun speciale vormen bekoorden me wel. Ik zou er niet tussen willen wonen en leven, maar ik vond het best indrukwekkend om er tussen rond te lopen. Lekker strak met veel glas met veel weerspiegeling. 


Parijs: La Defense

De zon speelde tussen de gebouwen door en dat gaf mooie lichteffecten.


Parijs: La Defense

IK wandelde de laan af en kwam onderweg wat kunstwerken tegen, waaronder dit beeld van Miro. 


Parijs: La Defense en Miro
Parijs: La Defense

Aan het uiteinde van de laan - die omdat ik veel foto's nam en voortdurend stopte veel langer leek dan ze was - liep ik tegen een kunstwerk met een groot waterbassin op. Zéér schoon!


Parijs: La Defense
Parijs: La Defense
Parijs: La Defense

Tegen dan had ik behoorlijk grote honger gekregen en besloot ik iets eetbaars te zoeken terwijl ik terug richting metro liep. Onderweg kwam ik een hamburgertent tegen. Dat zou het dan maar worden besloot ik een beetje tegen mijn zin ...


Parijs: La Defense

Ik stapte er binnen en schrok me rot: zo rustig als het op straat was, zo druk was het hier!De hamburgertent bleek deel uit te maken van een groot en vooral zeer erg druk shoppingcenter en dat had ik aan de buitenkant echt niet gezien. Omdat het er echt veel te rumoerig was, vluchtte ik er snel weer buiten en dook ik terug de ondergrondse in. En uitgerekend daar vond ik een heerlijk Aziatisch tentje met lekkere noodlesoep en een zeer vriendelijke bediende. 


Parijs: La Defense

Als je wat hoger bent ergens in Parijs - aan de trappen van de Sacré Coeur bijvoorbeeld - zie je de torens van La Defense duidelijk afgetekend gegroepeerd aan de horizon staan. Ik vond het tof om ook dit stukje van Parijs van wat dichterbij een beetje te verkennen. 

Parijs: La Defense


 meer blogposts over Parijs op deze pagina of via deze tag ...

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's van het moderne Parijs. Fijn dat je het met ons deelde.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit deel van Parijs was ik nog nooit, want het leek me niet interessant. Maar ik ben geïnspireerd geraakt door je foto's en ga er een volgende keer zeker naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toffe foto's !
    Zo'n gebouwen zijn echt wel plezant voor foto's en dan de kleurrijke spullen erbij die maken het af. Ga ik onthoudne voor de volgende keer Parijs .
    En ook je foto's van Rotterdam zijn inspirerend, lang geleden da tik daar was en vond he ttoen niet echt een mooie stad maar dat valt precies goe mee zie ik nu.

    Groetjes van An

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com