vrijdag 17 februari 2017

DIY: 'freestyle' sashikoproject met jeanslapjes/with denim scraps

freestyle sashiko kussen pillow diy

Schoon hé? Ik ben hier best wel een beetje trots op! Ik heb dit project dan ook direct verwerkt in een nieuwe banner voor mijn blog :) 😊.

Lovely, isn't it? I am proud of this new project. That's why I used it for my new banner 😊. 


freestyle sashiko kussen pillow diy

Onlangs zat ik een paar dagen in de zetel met een microobje en ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om een eerste sashikoproject te maken. Van de nood een deugd maken noemt men dat...

A while ago I had to spend some time at my couch being sick. I found it the perfect occasion to start my first sashikoproject. 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

In november volgde ik een workshop sashiko in de Rotterdamse textielfabrique. Voor de workshop werd gevraagd om een kapotte jeansbroek mee te brengen. Nu heb ik ondertussen - mede doordat ik er voor opriep in mijn omgeving - best wel wat kapotte jeansbroeken in huis. Maar geen 1 waar ik nog in kon.

Last november I participated at a workshop sashiko at the 'textielfabrique' in Rotterdam.  The organisator asked to bring a denim trousers with some holes in it. 
I have a lot of damaged denims because I asked people to give them to me. But none of them fits me so I hadn't one suitable for this occasion.


Maar ik had nog wel iets anders in huis : het eerste denim mozaïek kussen dat ik ooit maakte. Ik knipte toen namelijk de hoekjes van de naden af waardoor er in de hoeken tussen de vierkanten gaatjes kwamen te zitten. Dat leek me een geschikt alternatief...

But I did have something else: my first homemade denim mozaïc pillow case . Because of a construction fault it had a lot of holes in it. So I decided to use that pillow case for the workshop.



Tijdens de workshop zette ik er een eerste lapje op, maar ik was niet zo onder de indruk van het resultaat. Ik vond de techniek tof, maar ik wist niet zo goed hoe ik verder moest met dat kussen.

At the work shop I added a first scrap of fabric but I wasn't that happy with the result: I loved the technique but I had no idea how to make it work on the pillow. 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Dus besloot ik het om te dopen tot sashiko-oefenproject en het helemaal vol te zetten met lapjes en steekjes.
Ik was eigenlijk helemaal niet zeker of dat wel mooi zou worden, maar indien niet, dan was dat maar zo.

I decided to use the pillow case as a sashiko pilot project and try different ways of using this technique. 
I was not sure the result would be ok, but if not, it didn't matter. 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Uren heb ik met naald en draad en met schaar en oude broeken in de zetel zitten naaien. Gewoon a la improviste: stukje uit een broek knippen, ergens op de kussensloop vastspelden en maar wat uitproberen met indigoblauw of naturelkleurig sashikogaren en naald. 

For hours I sat on the couch with needle, scissors, yarn and scraps of jeans. Sewing in an improvising way: cutting a piece of fabric, attaching it onto the pillowcase, and trying different things with indigo blue or natural colored sashiko yarn. 


sashiko yarn

Ik probeerde wat evenwicht in het ontwerp te houden door af te wisselen tussen de kleuren van lapjes en garen en allerlei verschillende motieven te gebruiken.

I tried to find some balance in the design and experimented with motives and colors.


sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

En op het einde had ik dus dit :) .
And at the end this was the result. 

freestyle sashiko kussen pillow diy

Een kussensloop heeft natuurlijk 2 kanten en dat maakte het naaien op sommige plaatsen wat onhandiger zonder hulpmiddel. Ik naaide beide kanten  dan ook een keertje per ongeluk aan mekaar. 

Problem: a pillow case has 2 sides and at one time I sewed them both together.



Dus zocht ik een manier om dat te vermijden: ik stak een stevig stuk karton in de sloop en vouwde de sloop er omheen met het te borduren stuk bovenaan en zo kon ik veel makkelijker verder naaien. 

To prevent this from happening and to make this sewing more comfortable, I found a solution: I added a piece of strong cardboard between the 2 sides of the pillow case and folded the case around it with the piece I was working on on top. This made sewing a lot easier. 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Door dit project heb ik een hoop ideeën opgedaan en ga ik nog wat dingen proberen met deze techniek.  1 van mijn jeansbroeken gaat ook bewerkt worden met naald, draad, en lapjes. Al ga ik dat wat bescheidener houden dan dit kussen door hier en daar een klein stukje te borduren. Heel de broek kan ook mooi zijn, maar vermits mijn broeken heel snel stuk gaan zou dat wat zonde van het werk zijn. 

While making this project I got a lot of inspiration for next projects: one of my denim jeans will soon be decorated with somembroideryry sashiko wise. 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Ik vond het een heel plezant project om te maken: Ik doe graag dingen waarvan je snel resultaat ziet en bij dit project moet je niks voorbereiden en komt het allemaal zo nauw niet. Echt iets voor mij dus.

I liked making this: I prefer projects with a fast results and for this project you don't have to make preparations and it doesn't matter if the stitches are straight or not. A perfect project for me! 

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Ik stel trouwens vast dat ik tegenwoordig erg veel van deze kleur hou. Raar hoe dat zo kan veranderen hé. Vroeger zag ik  niet zo graag blauw, ik was meer voor warme kleuren . Maar tegenwoordig puilt mijn kleerkast uit van het blauw en ook in mijn oorbellen merk ik dat ik hoe langer hoe vaker teruggrijp naar deze kleur. En met denim werk ik heel graag. Ik vind het bij alles passen en gewoon erg mooi. Ik droom er dan ook van ooit genoeg lef en tijd te vinden om eens een sprei of dekbedhoes te maken in denim en een overtrek voor mijn stokoude fauteuil.

I notice I love this color a lot these days. Strange how things can change! I didn't like blue that much before, I prefered warm colours. But nowadays my closet is filled with clothes in blue and I also make a lot of jewelry in that colour. 
I also like to work with denim. It goes with everything and it is beautiful. I hope someday I find the guts, the energy and the time to make - in denim fabric - a plaid or a cover for my old armchair or both.

sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Wil je dit zelf ook eens doen? Da's echt niet moeilijk. Dit heb je nodig:
You want to make this for yourself too? It is not difficult. This is what you need:

freestyle sashiko kussen pillow diy

  • het voorwerp waar je op wil naaien (kledingstuk, gebruiksvoorwerp of gewoon een stuk stof)
  • Garen. Ik gebruikte shashikogaren in natuurkleur en indigo maar je kan dat natuurlijk ook doen met ander materiaal en in andere kleuren.
  • wat oude lappen, ik gebruikte oude jeansbroeken.
  • stevige naald
  • schaar
  • eventueel een stevig stuk karton of een borduurring.
  • kopspelden
  • something to sew on (clothes, a utensil, a piece of fabric)
  • yarn. I used sashiko yarn in natural color and indigo blue but you can use yarn of your own choice in any color you like. 
  • some old fabric. I used some old denim trousers.
  • a big needle
  • scissors
  • optional: a piece of cardboard or an embroidery hoop
  • pins
sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

ZO DOE JE HET/DIY: 
  • Knip willekeurig en zonder al te veel af te meten (bij cirkels deed ik dat wel, bij de rest niet) een stukje stof van je lapjes.
  • Speld het op je ondergrond.
  • En naai het lapje vast in de kettingsteek . Je mag er ruim over en naast naaien als je dat mooi vindt en de steken mogen wat rommelig en ongelijk zijn. Doe gewoon maar wat ....
  • Cut some pieces of fabric without measuring them ( I only measured the cirkels). 
  • Pin them on your basic piece.
  • And sew it using the chain stitch. Don't be precise. Make it look a bit messy and chaotic. Just do something ...
sashiko naaien sewing denim indigo blue diy

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this material at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

15 opmerkingen:

  1. Heel mooi geworden, het werkt inspirerend.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het schitterend!! Daar kun je echt trots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terecht dat je trots bent, supergaaf resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Your pillow is beautiful! I love it.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterend resultaat ! Een heel toffe improvisatietechniek. Knap gedaan ! Ik denk ook dat het prachtig zou zijn om er zo een deken mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat was dat voor microob , ik wil er ook zo een als dit het resultaat is. Such a microob a day keeps boredom away! ☕️

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit vind ik echt héél mooi, geduldwzerkje, maar t resultaat is er dan ook naar ! Chris V. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, je hebt wel eer van je werk. Dat kussen ziet er heel erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, do I ever love what you did to your pillow!!! Fabulous!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com