dinsdag 9 augustus 2016

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Ik dacht, ik ben hier nu toch en er wordt hier altijd zeer lekker gekookt én ik heb mijn fototoestel bij. Laat ik nog eens een receptje uitschrijven.

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Dat ' hier ' was 'op bezoek' bij vriend Nick alwaar we eindelijk na er een jaar te hebben op gewacht genoten van heerlijk lekkere gerechtjes op den BBQ -  door ons gedrieën geprepareerd en deskundig gebakken door de gastheer.

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Dat kwam zo: elke zomer ga ik een keertje logeren bij vriend Nick. Zijn lief Tonia is er de laatste jaren ook bij.
Vorig jaar zouden we gaan barbecueën maar Tonia lief die behoorlijk blind is besloot toen zonder stok en zonder geleidehond een wandelingetje te maken in een tuin met een leegstaande vijver met pontonneke. En ze dacht dat dat pontonneke een bruggetje was en zo kwam het dat we in plaats van te barbecueën onze avond doorbrachten op de spoed en terug huiswaarts reden met een dame met een gebroken schouder.
Maar dat leed is ondertussen geleden, Tonia is terug in goeie doen en ze zal dat nooit meer doen heeft ze ons verzekerd :).

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Er kwamen - zoal gewoonlijk bij vriend Nick - ook deze keer allerlei lekkernijen op tafel zoals de sardienekes met zout, een recept dat ik al in 2010 uitschreef (mijn blog was toen net een maand oud en ik was toen nog niet zo breedvoerig als nu :) ).
En Tonia vond dat er absoluut scampi met spek op tafel moesten komen, dus maakten we die gewoon...

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Tonia's receptje van scampi op de BBQ is eigenlijk een heel simpel receptje, maar als ge het wat moeilijker wilt maken kan je ze misschien ineen steken met een blinddoek op. Tonia doet het namelijk ook zonder te kijken ;).



ingrediënten:
- scampi ( wij hadden er 3 grote per persoon)
- een schelleke dungesneden spek per scampi
- een stokje per scampi
- verse basilicumblaadjes, wij gebruikten er 2 per scampi

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Zo maak je het:

Wij gebruikten ingevroren scampi, dus mochten die eerst in wat water ontdooien. 


Daarna werden ze door mij vakkundig gepeld en van hun darmkanalen ontdaan. Je leest het goed: ' kanalen'... Deze scampi bleken er 2 te hebben, 1 op hun rug en 1 op hun buik. Raar hé!


Tonia legde op elke scampi 2 basilicumblaadjes en omwikkelde dat dan met een schelleke spek.
Ze stak er vervolgens in de lengte een stokje door en schikte ze allemaal netjes op de snijplank voor de foto...


Tonia werd daarbij goed in de gaten gehouden door hond Geeza die wellicht een beetje hoopte dat ze zou smossen. Maar nee hoor! Ze heeft dat- zonder te zien !- properkes en goed gedaan! Pech voor Geeza ;) .


En Nick bakte ze gaar op de BBQ.
Wij aten de scampi zonder sauske, eigenlijk aten we de avond alles zonder sauske en we hebben dat niet gemist!


Er was wel een lekkere ' tapenade ' voor op de gebakken groenten die ik helaas niet fotografeerde en correct noteerde maar als ik me nog goed herinner zat daar in: geroosterde amandelschilfers, stukjes groene olijf, verkruimelde fetakaas, chilivlokken, oregano en olijfolie. Hmmm! Lekker dat dat is!

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Ik heb zelf ook een BBQ maar die heb ik dit jaar nog niet van zijn rustplaats bovenop de kast gehaald. Maar na dit etentje kreeg ik toch wel zin om het zelf ook nog eens te doen! Misschien komt het er nog van.

Recept: scampi met spek op den barbecue....

Doen jullie dat veel, barbecueën?
En wat gooien jullie er dan graag op?

Meer recepten op deze pagina ...

4 opmerkingen:

  1. Mmmm dat moet een ongelooflijk lekkere BBQ geweest zijn maar wat nog ongelooflijker en geweldig knap is... hoe mooi deze foto's zijn. Food fotograferen is een kunst op zich en hoe goed ben jij daar in geslaagd! Chapeau zunne! Merciekes ook voor de receptjes... nu nog wat zomer en we kunnen ze uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een zalig artikel! Ik kende van Tonia al haar legevijveravontuur van vorige zomer... en nu leer ik ook haar kookkunsten kennen. Ik kan het me echt allemaal levendig voorstellen en ik moest meermaals hartelijk lachen, heerlijk beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, soms wil een mens wel eens iets anoniems doen... maar nu was het helemaal niet mijn bedoeling en een gevolg van een ontoegankelijke internettoepassing :-)
      Hartelijke groetjes van Inge en tot schrijfs!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com