maandag 27 juni 2016

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Achter het musée de l'armée in Parijs ligt de tombe van Napoleon. Die zie je trouwens al van ver boven de gebouwen uitsteken. 


Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Napoleon schijnt een klein manneke geweest te zijn die daar wat frustraties over had en dat op allerlei manieren probeerde te compenseren. Met deze tombe zou hij dus alvast zeer content geweest zijn moest hij geweten hebben dat hij hier zou komen te liggen.

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Echt alles is er reusachtig groot.... Alleen al de deur is enorm, lijkt me een hele klus om open te krijgen en ik zou de sleutel wel eens willen zien en in mijn handen het gewicht ervan willen wegen....


Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Het is niet alleen allemaal groot, maar ook bombastisch en overal is er iets te zien. Omhoog kijken is ook hier weer een aanrader.


Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Of naar beneden: de vloeren met motieven in verschillende soorten marmer zijn een lust voor de ogen...

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Het gebouw is gebouwd in opdracht van de zonnekoning vertelt vriend google me. En ze is gebaseerd op de basiliek van Rome.

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Blijkbaar wordt Napoleon door sommige mensen nog steeds geëerd want er lagen nog steeds enkele roosjes voor zijn standbeeld....

Parijs: de 'tombe de Napoleon'
Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Het gebouw bevat een centrale ' stolp' met in het midden een zeer grote sarcofaag omringd door een cirkel van beelden....

Parijs: de 'tombe de Napoleon'
Parijs: de 'tombe de Napoleon'
Parijs: de 'tombe de Napoleon'
Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Er staan trouwens overal reusachtige beelden, zoals deze poortwachters die zo uit Moira lijken weggelopen .... .

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Ik zag er ook nog een andere sarcofaag met opschrift in een vreemd schrift. het lijkt wel Arabisch maar ik ben niet zeker of dat klopt..... Geen idee wie er in ligt, want ik kan dat niet lezen  :). 

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

 Ik zwerf graag rond in zo'n indrukwekkende bouwwerken...
Als ik durfde, zou ik er met plezier op de grond gaan liggen om naar omhoog te kijken ... .

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Op school hield ik erg van de lessen geschiedenis, in de lagere school al. Ik vond het allemaal spannende verhaaltjes: over de piramides met geheime afweermechanismen, en de ontdekking van Amerika en zo.... . Maar om de 1 of andere reden onthou ik geschiedkundige feiten zeer slecht. En zo komt het dat ik nav deze blogpost na wat gegoogle tot de voor mij verbazende ontdekking kom dat er 3 Napoleons hebben geregeerd. Wisten jullie dat? ( en is het heel genant dat ik dat niet wist ? ) .

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Bon, wie hier allemaal begraven ligt is me een raadsel. Maar in ieder geval al wel den eerste Napoleon. Die werd eerst begraven op het eiland Sint-Helena waarnaar hij verbannen was maar is later overgebracht naar hier.
Los van wie er allemaal ligt, is het sowieso een indrukwekkend gebouw dat zeker een bezoekje waard is.

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

Je kan er een bezoek aan brengen in combinatie met een bezoek aan het museum de l'armée en eventueel ook het Rodinmuseum dat niet zo ver daar vandaan ligt.

Parijs: de 'tombe de Napoleon'

adres: Rue de Grenelles - Paris


Parijs: de 'tombe de Napoleon'

meer blogposts over Parijs op deze pagina ... 

6 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd gehoord dat Napoleon eigenlijk niet bijzonder klein was, maar dat er vroeger een verschil in maateenheden was bij de Fransen en Engelsen waardoor een Franse lengte superklein leek voor de Engelsen, die dat dan weer graag gebruikten om hem belachelijk te maken! Blijkbaar was hij net geen meter zeventig groot, wat voor die tijd heel gemiddeld was :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit geweten dat er 3 Napoleons waren! Volgens mij is het schrift op die ene tombe Marokkaans, maar ik kan het ook mis hebben hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het ook en ik ben blij dat ik niet de enige was met een gat in haar geschiedkundige kennis :D

      Verwijderen
  3. Louis Hubert Gonzalve Lyautey was a French Army general and colonial administrator. After serving in Indochina and Madagascar, he became the first French Resident-General in Morocco from 1912 to 1925

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een boeiend blog, wat een prachtig gebouw en wat een schitterende foto's! Ik denk dat 'de' Napoleon Bonaparte ook wel de bekendste van het stel was. 1 van mijn voorouders was tambour in zijn leger tot hij deserteerde. Dat maakt het nog iets interessanter voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig allemaal! Ik onthoud die dingen ook slecht en ook ik wist niets van 3 Napoleonen. Lyautey staat ook op de zijkant van de kist, maar ik wist niet wie dat was. Nu wel, dankzij Nancy. Leuke blog, met prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com