vrijdag 13 november 2015

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

Een flinke tijd geleden kocht ik handgemaakte koperen hangers op Etsy. 
Heel eenvoudig maar toch mooi.
Ik maakte er ooit eens een paar bellen mee ( en ik ga niet zoeken waar ik ze ooit blogde, het is echt al lang geleden en ik heb geen zin om uit te vissen hoe lang geleden ) maar de rest van de hangers bleven onaangeroerd in de kralenbakken liggen. Niet dat ik ze niet mooi vond, maar ik vond ze wat saai zo op hun eigen.
Maar ik bedacht me ineens dat ik ze ook kan combineren met nog een hanger met kralen en dan is dat al ineens een ander zicht ! 

A while ago I bought handmade copper pendants in an Etsyshop. Very basic but beautiful. 
I made 1 pair of earrings with them but the other pendants stayed untouched in my bead stash.
I do like them but I found them a bit boring.
Then I had the idea of combining them with another pendant, one with beads. And that turned out to be a totally different look. 


BENODIGDHEDEN/SUPPLIES :
materiaal :
- 2 koperen hangers
- 6 gele grotere rocailles
- 28 kleine lichtblauwe rocailles
- 2 knijpkralen
- 4 nietstiften of 2 nietstiften en 2 kettelstiften of 2 nietstiften en een stuk metaaldraad
- 2 grotere oranje gefaceteerde glaskralen
- 2 oorbelhaakjes
gereedschap : 
- 2 platbektangen
- 1 rondbektang
- 1 kniptang
- indien mogelijk  een klein aambeeldje en een hamer
- een knijpkralentang 


material : 
- 2 copper pendants
- 6 yellow bigger seed beads
- 28 baby blue small seed beads
- 2 orange faceted glass beads
- 4 head pins or 2 head pins and 2 aye pins or 2 head pins and a piece of metal wire
- ear wire
- 2 crimp beads
tools : 
- 2 flat nose pliers
- 1 round nose pliers
- 1 cutting pliers
- 1 crimp bead pliers
- a small anvil and a hammer when possible

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

ZO MAAK JE HET/DIY

Lange kralenhangers zijn vaak niet erg vormvast, nietstiften of metaaldraad buigt soms wel eens de andere richting uit.
In dit ontwerp gebruiken we een lange kralenhanger en daarom heb ik tegenwoordig een truukje om dat vervormen tegen te gaan : ik hamer de nietstift eerst eventjes op het aambeeld wat platter en in vorm. Wanneer je metaaldraad behamert, versterk je de vormvastheid ervan. 

Long bead pendants are often easily out of shape. The metal wire of head pin sometimes bend in an unwanted shape while wearing the earrings.
This design contains a big bead pendant and nowadays I use a little trick to prevent losing shape : I hammer the piece of metal wire or head pin softly on an anvil. By hammering a piece of wire, you strengthen it's shape.  


Rijg vervolgens 1 blauwe rocaille + 1 gele rocaille + 1 oranje kraal + 7 blauwe rocailles aan de verstrekte nietstift.

Thread 1 blue seed bead + 1 yellow seed bead + 1 orange bead + 7 blue seed beads onto strengthened head pin.


Maak een oogje aan het uiteinde.
Make a loop. 


Rijg een blauwe rocaille + een gele rocaille + een blauwe rocaille aan een nietstift, kettelstift of metaaldraad en maak aan elke kant een oogje. De oogjes moeten in tegengestelde richting van mekaar staan.

Thread a blue seed bead + a yellow seed bead + a blue seed bead onto an eye pin, head pin or piece of metal wire and make a loop at each side. 
The loops must point in opposite direction.  


Open 1 van de oogjes van het pas gemaakte tussenstukje en hang er de koperen hanger en de kralenhanger aan.
Ik maakte de kralenhanger bewust zo lang dat hij net de opening van de koperen hanger vulde.

Open 1 of the eyes of the newly made spacer and attach a copper pendant and bead pendant. 
I gave the bead pendant the size to fill the gap of the copper pendant.


Bevestig aan het ander oogje een oorhaakje.
Attach ear wire. 

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

Ik vind dikwijls het stuk tussen het gaatje in je oor en de eerste kraal te lang en te saai en ik besloot daar deze keer iets mee uit te proberen. Je kan dat bij alle bellen toepassen natuurlijk ...
Rijg een blauwe rocaille + een gele rocaille + een blauwe rocaille aan het dunste deel van het oorhaakje.

Often the piece between the hole in your ear and the first bead of the earring is to long and boring and I decided this time to do something about that.You can use this technique with any earring.
Thread a blue seed bead + a yellow seed bead + a blue seed bead onto the smallest side of the ear wire. 

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

Rijg vervolgens een knijpkraaltje aan en plet het met de platbektang.

Thread a crimp bead onto the ear wire and squeeze it with the flat nose pliers.


En zo is je eerste oorbel klaar !
The first earring is ready ! 

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

Resultaat : een vrolijk en kleurrijk paar oorbellen, bohostijl...
Result : a cheerful and colorful pair of earrings , Bohostyle ... 

DIY oorbellen met 2 hangers/double pendant earrings + extra tip !

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

1 opmerking:

  1. Ik vind ze geweldig! Ze doen me denken aan indianen. Het enige wat me zorgen zou baren is of ze nikkelvrij zijn. Ik krijg altijd heel snel van die ontstoken oren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com