maandag 26 oktober 2015

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Vorig jaar schreef ik een uitgebreide blogpost over het stoffenparadijs dat ik vond in Montmartre. 
Uiteraard stond een nieuw bezoekje aan deze winkels dit jaar terug op mijn planning. Deze keer maakte ik er echter niet veel foto's, maar ik zwierf wat verder door de straten dan vorig jaar en vond ook nog wat fourniturenwinkeltjes die ik vorig jaar had gemist.
Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Vorig jaar kocht ik wat stoffen bij Saint Pierre. Heerlijke goedkope felgekleurde tropicalstoffen waar ik kleurrijke kussenhoezen van wilde maken voor in de tuin. 
Maar na de voorwasbeurt bleken de kleuren heel erg afgegaan te zijn en bovendien zaten er veel strepen in de stof. Ze was niet meer bruikbaar voor het doeleinde dat ik voor ogen had. 
Van de rode heb ik ondertussen wat kadozakjes gemaakt en de rest van de stofjes liggen te wachten op een ander projectje waarbij het allemaal niet zo nauw komt.

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Van de grijze stof maakte ik dit topje - mijn meest geslaagde kledingstuk dat ik tot nog toe in mekaar stikte - en toeval wil dat ik dat topje aanhad toen ik dit jaar terug naar de winkel trok waar ik het stofje kocht. Ik wilde vooral eens kijken of ze die stof ook nog in andere kleuren hebben want ik ben dat nog nergens anders tegengekomen, zo' stevige rekkende t-shirtstof.

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

In de opruimbakken op straat zag ik weer heerlijke stoffen liggen waaronder dikke tricotstof in wit met oranje strepen. Deze winkel is niet goedkoop, maar de stoffen in hun opruimbakken zijn dat wel : 1,9 euro de meter !
Dus sprak ik de meneer aan die me vorig jaar ook had verdergeholpen en ik liet hem mijn topje zien en vertelde hem over mijn probleem met de stoffen van vorig jaar. 
'Maar madame !' zei hij me . Maar dan in't Frans natuurlijk :) 
' Ge moet de kleuren fixeren door de stof in water met azijn te zetten en dan hebt ge dat niet'. 
Da's waar natuurlijk, ik ken die truuk ook maar ik pas hem eigenlijk zelden toe.
Ik koos wat stofjes uit  - allemaal rekkend en met streepjes - en thuisgekomen deed ik wat de meneer me had aangeraden. Het zou me geen 2de keer gebeuren dat ik mijn stof zou laten verpieteren, hoe goedkoop ook.
Dus vulde ik een emmer met water, goot er een halve fles azijn bij zodat het zeker zou werken en propte de stoffen er allemaal mee in. 
Een hele nacht liet ik de kleuren lekker fixeren en de volgende morgen stopte ik de boel samen met een zomerjurkje in het wasmachien...

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Toen ik ze een paar uur later terug uit de machine haalde schrok ik me een hoedje : de kleuren waren allemaal door mekaar gelopen. De spierwitte-met-oranje-strepenstof had nu grijsblauwe vlekken en ook de gele stof had prijs.
Het ecrukleurig jurkje was helemaal grijs geworden maar dat vond ik niet zo erg want het was mooi egaal grijs.
Maar de stoffen - toch 2 van de 4 - zijn echt naar de knoppen ...
Stom hé.
De zwarte en donkerblauwe gestreepte stofjes zijn nog goed, maar ik was vooral erg blij met de wit met oranje strepen en daar valt zo echt niks mee te doen. 
Misschien kan ik er nog wat extra textielverf in vlekken overheen kieperen en er zo een speciaal stofje van maken? Verven is misschien ook een optie maar ik vrees dat ook in een andere kleur de vlekken zichtbaar blijven.
Iemand nog een andere suggestie ? 
Bon, Franse stoffen en ik , da's blijkbaar geen goede combinatie.
Of ik moet gaan voor de derde keer goede keer en volgende keer  nog eens proberen ? 

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Vorig jaar liep ik ook tegen een donker hol waar een zeer oud vrouwtje heelder balen stof uithaalde om uit te stallen op straat.
Dit jaar dook ik wat uitvoeriger in dat donkere hol alwaar nog een ander stokoud vrouwtje achter een hoge stapel zat te wachten op klanten. 
Op straat zat een even oud meneerke op een aanhangwagen de boel wat in't oog te houden. Broers en zussen of zo ? 

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

In het hol ontdekte ik naast balen stof ook heelder stapels fournituren.
Kriskras door elkaar gestapeld, hangende aan het plafond, echt  overal lag er wel iets maar je moest er wel doorheen ploegen om er een zicht op te krijgen.

Ik ging eens naar Parijs : stofjes en lintjes

Ik trok wat lintjes uit een stapel en vroeg af en toe wat ze kostten en werd vervolgens helemaal verliefd op deze exemplaren
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik er mee ga doen maar ze zullen wel eens een bestemming krijgen. Ik betaalde er 1 en 2 euro per meter voor.
En deze zijn nog helemaal in de staat waarin ik ze kocht, misschien  heb ik met Parijse lintjes meer geluk dan met Parijse stoffen ;) ? 

meer blogpostjes over Parijs ...

1 opmerking:

  1. als ik denk dat de stof gaat uitlopen gebruik ik die doekjes van Vanish en dat helpt echt
    Je kan het proberen opnieuw te wassen met zo'n doekje, misschien helpt het

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com