woensdag 12 augustus 2015

In mijn tuintje: duivenjong

In mijn tuintje: duivenjong

Op een druilerige zomerdag wierp ik een blik naar buiten toen ik de slaapkamer binnenstapte en toen zag ik dit.
In mijn tuintje: duivenjong

En dat vond ik een schoon beeld, dus snelde ik zo onzichtbaar mogelijk richting fototoestel.
Duif 1 was snel weg, maar nummer 2 bleef zeker een uur zitten.

In mijn tuintje: duivenjong

1 keertje draaide hij/zij zich om maar verder bleef het dier gewoon lekker zitten ...

In mijn tuintje: duivenjong

Ik vermoed dat dit koppel duiven in mijn vijgenboom resideert. Een tijd geleden zag ik namelijk weer een kinderkamer annex vogelnestje in de vijgenboom met 1 lelijk jong er in. 
Vorige zomer werd mijn tuin ook al gebruikt als broedplaats voor duiven. Ik vraag me af of het dezelfde zijn als die van vorig jaar ? Wat denken jullie ? 

In mijn tuintje: duivenjong

Het jong - vermoedelijk het exemplaar op deze foto's - wandelde een paar dagen eerder voor mijn neus gewoon parmantig mijn huis binnen.
Ik was al strategieën aan het bedenken hoe ik dat puberken in 's hemelsnaam terug buiten kon krijgen toen het gewoon uit zichzelf even parmantig terug naar buiten stapte. 
Ik heb wel snel de deur toegedaan :).
Stelduvoor dat hij daar een gewoonte van zou maken !


In mijn tuintje: duivenjong

Ik denk dat hij niet van regen houdt.
Hij zag er wat verslagen en moedeloos uit, zo berustend op den elektriciteitsdraad van de buren, goed uitgeregend.

In mijn tuintje: duivenjong

De volgende dagen heb ik ze er nog vaker zien zitten. Soms alleen, soms met 2.
En gehoord ook, als ik halfwakker een blik op de wekker werp om te beslissen of ik nog even kan blijven liggen of niet. 

In mijn tuintje: duivenjong

Ik zie dat het een jong is omdat zijn kop nog niet mooi rond is. Jonge duiven hebben een plat stuk bovenop hun hoofd heb ik al gezien. Als je naar de foto van beide duiven in het begin van deze blogpost gaat kijken, kan je dat verschil goed zien.


Toch wel straf eigenlijk hé, een paar maanden geleden was er van dit flinke duivenjong nog geen spoor te bekennen op onze aardbol !

In mijn tuintje: duivenjong
In mijn tuintje: duivenjong

Net zoals enkele weken geleden bij de meeuwen, kon ik deze duiven trouwens gewoon fotograferen doorheen het niet zo propere raam. 

4 opmerkingen:

  1. Leuk zeg, die vogels van dichtbij kunnen bestuderen! En nee, ik zou zo'n duif ook niet in huis willen... Ik denk dat je dan nogal veel gaat moeten poetsen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Mij eten ze de oren van mijn kop maar eens baby's maken die ik kan zien.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit zijn houtduiven.. een slagje groter dan de (verwilderde) postduiven.. te herkennen aan hun witte band om de nek.
    tortels hebben een donkere band en werden vroeger wel veel binnen gehouden in een kooi.. gelukkig nu niet meer.. alhoewl ik het als kind wel een gezellig geluid vond .. roekoe--koe roekoe--koe
    hij ziet er zo doorweekt een tikkie zielepieterig uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Clearly not enjoying the rain I thihnk

    Mollyxxx

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com