vrijdag 21 augustus 2015

DIY - Parijse ketting/ Parisian necklace

DIY - Parijse ketting/ Parisian necklace
Ik botste in Parijs ineens op een kralenkraam - van een van oorsprong Brugse madame nog wel - en kon het natuurlijk niet laten om wat moois mee te brengen.
Thuisgekomen haalde ik de verschillende kralen uit mekaar en legde ze in hoopjes op tafel...

In Paris, I came across a bead shop ( the lady of the shop had Belgian roots  ! ) . Of course I couldn't resist buying some beauties :).
At home I separated the beads at my table before storing them...


En toen lagen de blauwe staafjes mooi naast mekaar en lagen de 2 rode kralen daar naast en ik dacht : Bingo ! dat wordt een ketting want dat is erg  mooi !
Et voila, ik heb dat plan dan ook maar ineens uitgevoerd ...

After separating the beads, the blue tube beads and 2 red round beads were lying nicely side by side. 
I saw them lying like that and thought : ' bingo ! that looks great for a necklace !'
So I made it ;).

DIY - Parijse ketting/ Parisian necklace

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

materiaal :
- Mooi garen in een kleur die bij de rest van het materiaal past. Ik gebruikte wat van 1 van de bolletjes die Ellen voor me meebracht uit Guatemala  in dezelfde kleur blauw als de kralen.
- grote buisjeskralen. Ik had er 8 bij en heb ze allemaal gebruikt, maar je kan er natuurlijk ook meer of minder gebruiken hé. Mijn buisjes zijn 2,5 cm lang.
- 2 knalrode ronde kralen
- 6 rocailles in dezelfde kleur als de staafjes. Die vergat ik te fotograferen dus heb ik ze er maar bijgetekend :D.

material : 
- Yarn in a matching color. I used some of the yarn Ellen brought from Guatemala. It has the same color as the beads. 
- Big tube beads. I bought 8 tube beads and used them all. But you can use more or less beads if you want to. Mine are 2,5 cm. 
- 2 red round glass beads.
- 6 seed beads in the same color as the tube beads. I forgot to photgraph them, so I added them drawning :D.



gereedschap :
- pincet
- schaar
- 2 kralenrijgnaalden

tools : 
- tweezers
- scissors
- 2 needles ( they must be small enough for beads ) 



ZO MAAK JE HET/DIY

Rijg de naalden telkens aan een stuk garen van 1,5 meter. 
Thread both needles each onto a piece of yarn, 1,5 meter. 




Maak een knoopje aan het uiteinde van elke draad. De knoop moet dik genoeg zijn om te voorkomen dat de kralen er terug afglijden. 

Make a knot at the end of each piece of yarn. 
It must be a big knot : it has to prevent the beads from falling of. 



Rijg een rocaille en een rode kraal aan.
Thread a seed bead and a red bead.


Maak een eindje verder terug een knoop. Als je dat doet met een pincet heb je veel meer controle over waar de knoop komt.
Steek daarvoor het pincet door de knoop vooraleer je hem aantrekt op de plaats waar de knoop moet komen en trek dan  de knoop vast . 
Mijn hangers zijn 5 cm lang. 

Make another knot, a few centimeters away from the bead. ( my bead pendants measure 5 cm ) . 
By using tweezers to make the knot, you can control and choose the exact place for the knot.
Stick the tweezers through the knot before pulling it tight. Put the tweezers at the place where you want the knot. Then you can close the knot. 


Voila : een knoop !
De knoop moet dik genoeg zijn om de rocaille tegen te houden die je er achter gaat rijgen. Maak desnoods een dubbele knoop als dat nodig is.

Voila ! A knot ! 
Make sure the knot is big enough to stop the bead you are going to thread next. 
When necessary, make a double knot ...


Knip het uiteinde van de draad wat korter.
Cut the end of the yarn ... .


Doe dat bij elke draad en dan heb je dit... .
Repeat all with the other piece of yarn. 
This is the result ... 



Rijg een rocaille en een buisje aan.
Thread a seed bead and a tube bead.


Neem nu de andere draad. Rijg ook aan die draad eerst een rocaille en steek vervolgens de naald aan de andere kant door het buisje van daarnet. 

Take the other piece of yarn and thread a seed bead. Now you stick that needle through the same tube bead , but at the other side.



Dan heb je dit : een buisje met aan elke kant een draad met naald doorgestoken en aan elke kant een hanger met ronde kraal ...

Now you have a tube bead with at each side a needle and a pendant with red bead.


Neem de volgende buisjeskraal ...
Take another tube bead ...


En rijg aan elke kant de draad door het buisje. Ik heb dat op deze foto tegelijk gedaan maar je kan natuurlijk ook eerst de éne draad en dan de andere draad aan de andere kant rijgen . 

And stick the needles through the second tube bead, each at the other side.
You can do that at the same time or first one side, than the other side ... 



Als je dan de draden mooi aantrekt, komt de 2de kraal mooi naast de eerste te liggen ... 

Pull tight and now both tube beads are lying nicely side by side ...


Dat herhaal je keer op keer ...
Repeat this over and over again ... 



Tot je alle buisjeskralen hebt aangeregen ...
Dan heb je dit ...

Untill you used all tube beads.
It looks like this ... 


Rijg nu een rocaille aan de draad.
Doe dat ook weer aan elke kant.

Thread a seed bead at each side . 




En maak een knoop zo dicht mogelijk tegen de rocaille. Gebruik daar ook best de techniek met het pincet voor die ik hierboven uitlegde . 

Make a knot as close by the seed bead as possible. You can use the tweezers technique I explained before. 


Mijn garen vond ik net de dun om enkel gebruikt te worden als ketting. De kans is groter dat ze dan snel breekt en da's natuurlijk niet de bedoeling.
Daarom besloot ik om ze dikker te maken door nog 2 extra draden aan te rijgen. 
Neem daarvoor 2 draden van iets langer dan een meter en rijg de naald er aan. 
Rijg vervolgens de draad door de bovenste staafjeskraal en de rocailles .

The yarn I used, was to fine for a necklace. 
To prevent it from breaking , I decided to tripple it.
When you need to do the same thing, cut 2 pieces of yarn, 1,2 meter.
Thread the yarn through the upper tube bead, and both seed beads.


Draad nummer 3 ...
3th piece of yarn ...


Leg nu alle draaduiteinden bij mekaar - let er wel goed op dat beide kanten even lang zijn ! ...

Take all pieces of yarn  and make sure both sides are equal  ...


... en leg er een knoop in.
... and make a knot at the end of the yarn. 


Knip het uiteinde mooi af ...
Cut the loose end ...


En je ketting is klaar !
And done!

DIY - Parijse ketting/ Parisian necklace

Ik koos er voor om een lange ketting te maken op deze manier.
Maar je kan die natuurlijk ook kort maken, maar dan zal je wel een slotje moeten voorzien ... 

I wanted a long necklace, but you can use the same technique for a short one. In that case you have to add a clasp .

DIY - Parijse ketting/ Parisian necklace

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com