woensdag 8 juli 2015

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

Diegenen die zich deze blogpost nog herinneren of die me irl kennen , zullen wat verbaasd zijn als ze horen dat ik aan het sporten ben.
Want ik geef toe : sport en ik, da's geen evidente combinatie.
Maar ik moest van "meneer doktoor".

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

De pijn in mijn rug die ik de laatste jaren hoe langer hoe vaker voel bleek niet gewoon een gevolg van wat stramme spieren maar het gevolg van ontstekingen in mijn rug die ontstaan door artrose.
Net zoals de pijn in mijn achillespezen ook niet gewoon wat stijfheid bleek te zijn maar ik al jaren met chronisch ontstoken pezen blijk rond te lopen.  
Mijn voornemen van een tijdje geleden om terug een beetje te gaan lopen in het park vond dan ook geen genade bij "den doktoor" : 'gaan lopen met ontstoken achillespezen, ik denk het ni' was zijn reactie.
Dit kwam allemaal wat toevallig aan het licht toen ik op de juiste moment  bij de juiste dokter bleek te zitten voor iets helemaal anders.
Mijn "nief" loopschoenen liggen sindsdien geduldig te wachten op een gelegenheid om mijn voeten te mogen omhelzen :).

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

Soit, volgens meneer doktoor waren er 2 sporen om iets aan mijn rug te doen :
  • Ik kreeg om te beginnen 2 spuiten in mijn rug om de pijn te verlichten : een facetinfiltratie en wat later een facetdenervatie. Klinkt enger dan het was, maar het helpt ook een pak minder dan ik had gehoopt...
Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

  • En daarna werd ik naar de rugschool gestuurd om spieren te kweken.
Ik moet toegeven dat ik echt niet enthousiast reageerde toen de brave man aankondigde dat ik dan 2 keer per week 2 uur zou moeten gaan sporten en dat 36 keer in totaal.
Ik ben nogal lui op het vlak van avondlijke activiteiten en het zou me heel wat aanpassing vragen om dat gewoon te worden.
Maar ik ben een braaf meiske dus ga ik nu al een tijd 2 keer per week in de sportzaal van het ziekenhuis spieren kweken samen met een hoop andere rugpatienten onder het waakzame oog van een ervaren kinesist.

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering


Zo ineens moeten gaan sporten stelde mij voor vestimentaire problemen : ik heb wel een zeer versleten en door mij erg gekoesterde sportbroek, maar die was eerlijk gezegd niet meer in een staat waarmee ik buiten kan komen. Zeker niet sinds die keer dat ik er mee achter een klink bleef hangen .


Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

En als ik op handen en knieën moet gaan zitten voor het oog van een hele sportzaal, wil ik toch op zijn minst een t-shirt aan waarin mijn borsten niet zichtbaar voor iedereen hangen te bengelen. Sommigen zouden dat wellicht een vermakelijk zicht vinden, maar ik sport niet voor het plezier van een ander ;).

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

Dus trok ik met mijn lief aan de hand naar een plaatselijk shoppingcenter alwaar ik weet had van een sportwinkel ( United Brands )  waar ze zeker en vast een hele hoop dingen verkochten die konden dienen.
Ik was een beetje verbaasd vast te stellen dat die zeer grote winkel op die toch wel drukke zaterdagnamiddag ( toch wel een beetje horror eigenlijk , gaan winkelen op een zaterdagnamiddag ) zowat leeg was.
Maar ik zag een hele hoop sportbroeken hangen die ik best wel zag zitten.
Echter : al snel kwam ik tot de vaststelling dat de grootste maat die ze ter beschikking hadden een sporadische medium was.Ik snapte ineens waarom het er zo leeg was....

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

Zonder broek ( allez, ge verstaat me wel hé : uiteraard had ik wél een broek aan. Stelduvoorzeg! ) en heel gefrustreerd trok ik weer naar huis maar die frustratie was een week later over toen ik in de Decatlon niet 1 maar 3 passende sportbroeken vond - ik moest zelfs niet voor de grootste maten gaan ! - en nog een collectie biokatoenen t-shirtjes vond voor 12 euro per 2.
Ik word hier trouwens echt niet voor betaald, ik vond dat gewoon zo tof na de vorige ervaring dat ik dat hier met plezier wat jubelend beschrijf.
Als ge ooit eens sportkledij vandoen hebt en niet in een XS of S past weet ge nu waar ge moet zijn !

Spieren kweken... : het waarom en de vestimentaire omkadering

Het vervolg is voor een andere keer :-).
Waar kopen jullie sportkleding eigenlijk feitelijk ? En vinden jullie dat ook zo raar , een winkel vol XS en S en hier en daar een M ? 


ps : mijn blog is een reclame- en sponsorvrije blog : ik kreeg niet betaald voor het schrijven van deze bijdrage, noch financieel, noch in natura. De betrokken winkels zijn niet op de hoogte van het feit dat ik dit schrijf.

11 opmerkingen:

  1. Ook in de Decathlon! En ik heb het omgekeerde: omdat ik zo klein ben is alles te groot :) De kinderafdeling helpt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. decathlon is ook mijn favoriete sportkledij winkel, is ook een pak goedkoper dan een united brands :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me erg pijnlijk allemaal. Wel fijn dat je door sport te doen je spieren weer kan trainen. Ik kocht mijn sportkleding altijd in een winkel die Intersport heet, geloof ik. Tegenwoordig kan je sport kleding overal kopen, bij het kruitvat, lidl, aldi, en zelfs in een H&M vind je nog sportkleding...

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. valt wel mee zenne, dat pijnlijke . Ik voel het wel en het beperkt me soms wel in mijn bewegingen, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een pîjnstiller moeten pakken daarvoor.

      Verwijderen
  4. Arme jij. Hopelijk ga je gauw resultaat merken, zodat het leuk blijft om te sporten.
    Sportkleding ( ik sport ook niet, maar vind zo'n joggingbroek lekker zitten) koop ik bij Hema, Liddl of waar ik ze maar goedkoop en passend zie. Maar wel graag goedkoop, dus niet zo gauw in een echte sportwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohja, spieren kweken helpt ;). Maar er zijn plezantere dingen om te doen. Los daarvan, trek ik ook twee keer in de week naar de kine om die spieren van mij aan de gang en soepel te houden.
    Ik heb een gloeiende hékel aan kleding kopen - al helemaal aan sportkleding - en vermijd XS/S/M winkels, meestal vind ik mijn gerief ook in de Decathlon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ik dacht al...United Brands? Zo nen dure winkel! En ik kan het weten als sportjuf... toch? Ik loop ook altijd bij de decathlon binnen...of heel soms bij A.S.Adventure voor het meer technisch materiaal... de loopschoenen koop ik bij Runners...die zijn dan ook wel duur maar ik moet er godganse dagen mee rondlopen dus dat moet dan toch wel kwaliteit zijn... Ik lag wel in een deuk met je verhaal...kwam hier via "Janusje" opnieuw terecht...ik ga je meteen in mijn "volglijst" zetten zodat ik jouw hilarische verhalen niet meer misloop! Enne altijd welkom op een volgende workshop hoor! Altijd leuk om er een "zotte mie" bij te hebben! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb den indruk dat we eens nen blogmeet kunnen houden in den Decathlon! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, ik héb daar eens een soortement van blogmeetingske gehad : toen ik met de dames van de kralen afsprak, was dat daar ;) : http://mooisvanme.blogspot.be/2014/09/met-mn-gat.html

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com