maandag 9 maart 2015

Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia


Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia

Onlangs plaatste ik een recept van een groententaart die ge beter niet maakt wegens veel moeite voor een zwak resultaat.
Maar dat was niet de enige hartige taart die we (zijnde vriend Nick, vriendin Tonia en ondergetekende) toen bakten.
Tonia blijkt een krak in het maken van groentetaarten en leerde me dit eenvoudig maar wél zeer lekker recept.
Ik heb ze sindsdien al verschillende keren gemaakt en de ingrediënten liggen ook nu weer in mijn ijskast klaar.
En ik zal jullie eens uitleggen hoe dat moet, dan kan je het zelf ook eens proberen!

Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia


INGREDIËNTEN/MATERIAAL
- deeg. Ik ben zelf nogal fan van bladerdeeg en het is niet te doen om dat zelf te maken : ik koop dat dus altijd kant en klaar. Maar het kan ook met brokkeldeeg.
- 3 grote preistengels
- 2 eieren
- 100 gram feta
- bakmiddel ( ik gebruik échte boter )
- optioneel : wat spekblokjes
- taartvorm
- bakpapier
- bakparels of bonen

ZO MAAK JE HET  : 

- Haal het deeg uit de verpakking en laat het eerst even rusten : dan kan je het zonder problemen openrollen (als je dat direct doet is dat veel moeilijker) . 
Ondertussen mag je de oven al voorverwarmen op een graad of 180/200.
Leg een bakpapiertje in de taartvorm (vaak zit dat mee in het pakje van het deeg) en leg het deeg er over.
Prik over heel de oppervlakte gaatjes met een vork.


Leg ook een bakpapiertje over het deeg en bedek dat vervolgens met de bakparels of de bonen : zij zorgen ervoor dat het deeg mooi plat blijft liggen als je het bakt.
Je mag het deeg eventjes voorbakken vooraleer het te vullen, zo'n minuut of 5/10... 
Daarna haal je de bonen/bakparels en het bovenste bakpapiertje er weer uit.


Snij ondertussen de prei in ringen en was hem zéér zéér  goed ( er zit makkelijk zand in prei en ik heb hier soms een eter die dat afschuwelijk vindt ). 


Stoof de prei in een klontje boter.
Laat de prei vervolgens goed uitlekken : hoe minder vocht er in blijft zitten, hoe beter !
Als je er ook spekblokjes bij wil, is het nu de moment om die ook al wat te bakken.


Verbrokkel de feta met een vork.

Meng de 2 eieren onder de feta.


Meng de prei met het ei-fetamengsel en eventueel de spekjes en giet het in de taartvorm.


Schuif de taart ongeveer een 15 tot 20 minuten in een oven van 200 graden.  Het eimengsel moet gestold zijn, dan is de taart klaar . 


Als je graag een krokantere taart wil, laat je ze gewoon nog een beetje langer staan.
In mijn eigen niet zo handig af te stellen oven mag dat altijd wat langer, en ik hou zelf ook van meer krokantere baksels.

Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia

Wedden dat jij dit ook kan en dat je ze ook lekker vindt?
Je kan ze koud of warm eten .

Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia

En als je het helemaal op zijn Tonia's wil doen, moet je je ogen sluiten tijdens het koken : zij kan dat namelijk ook niet zien als ze dat maakt ;).
Had ik al gezegd dat ze een 'stra...'
...oeps, voor ik weer naar mijn vijs krijg van mijn vader en we op het volgende etentje daar weer zitten over te discussiëren mezelf rap effe corrigeren ( Hij houdt niet van de uitdrukking ' straffe madame '  namelijk ) :  .. dat ze een 'grootse deerne' ( zo beter papa ? ;) ) is ?     

Recept : zeer gemakkelijke preitaart met feta op de wijze van Tonia

Meer recepten ? kijk eens hier .

6 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com