woensdag 3 december 2014

Recept: koolstamppot

Recept: koolstamppot

In het groentepakket dat ik af en toe bestel zit in deze tijd van het jaar vaak kool : savooikool, witte kool, spitskool , spruiten  ... 
Géén rode kool want dat lust ik niet en die laat ik dan vervangen door iets anders.
Ik hou wel van stamppotten :  dat kan je maken met veel verschillende soorten groenten, maar 1 van de lekkerste daarvoor is toch wel kool.
Resultaat : als er een kool in het pakket zit, dan komt er garanti stoemp op tafel ... .

Recept: koolstamppot
Een tijdje geleden zocht ik al googlend eens naar inspiratie voor zo eens iets anders met kool en kwam toen uit op een zeer lekker - ja, toch weeral ! - koolstamppotje van Sofie Dumont.
Eentje met witte pens en gerookte spek...
Sinds ik dat recept van haar gebruikt heb, wil ik gewoon geen andere stamppot met kool meer want da's zoooo lekker ! 
Ik paste het aan naar mijn smaak - liet oa de pens weg want dat lust ik niet - en dan werd het dit : 

Recept: koolstamppot

INGREDIËNTEN: 
- een halve kool . Ik maakte het deze keer met een halve spitskool en ik heb er 2,5 keer ruim van kunnen eten op mijn eentje.
Maar je kan het ook maken met andere kolen.
- een ui
- aardappelen
- een potje zure room
- een teentje look 
- een eetlepel azijn : best witte wijnazijn, of rode wijnazijn, of appelazijn of zo 
- een klein klontje boter
- peper en zout

Recept: koolstamppot

ZO MAAK JE HET :
- Snipper de ui, pel de look , schil de aardappelen en snij ze in iets kleinere stukken en snij de kool in kleine stukjes.
- Smelt de boter en bruineer de ui. 
- Doe er vervolgens de fijngeknepen look bij en de kool en de aardappelen.
- Een eetlepel azijn erbij en wat water tot het onder staat en zout en breng het allemaal aan de kook. 
- Als de aardappelen gaar zijn ( in prikken met een mes en je voelt  direct  of het gaar is of niet  ) giet je het water weg en zet je je pot - mét inhoud -  terug op een zeer laag vuurtje.
- Voeg er zure room aan toe en stoempen maar !   

Recept: koolstamppot

Doordat het met zure room is in plaats van met boter is het veel lichter dan wat ik gewoon ben bij stamppotten.
En door de groenten te koken in water met azijn krijgt de stoemp een lekkere frisse smaak.
Ik doe vanaf nu altijd azijn bij de stoemp met kool ! 
 Recept: koolstamppot

Ge kunt deze stoemp vegetarisch eten.
Een hete berg in een kommeke, lekker languit in de zetel voor TV : Zalig !

Recept: koolstamppot

Maar er passen ook zeer veel vis- en vleessoorten bij.
Ik maak het graag met worst of met vers hard uitgebakken spek. 
Maar ik denk dat een stukje vis met die azijn er ook lekker bij past, moet ik toch eens uitproberen... 


Recept: koolstamppot

Ge kunt er ook nog een extra portie saus bijdoen, een vleesjus zoals Sofie Dumont dat in haar versie doet bijvoorbeeld...
Maar ik vind dat niet persé nodig, het kan perfect zonder...
En ge kunt deze stoemp ook als traditionele aardappelpuree gebruiken en er voor de rest gewoon nog een portie vlees en groenten bijdoen : op die manier heb je extra veel groenten binnen ! 

Recept: koolstamppot

Vindt ge nu ook niet dat ik de wat saaie kom vol stoemp toch mooi gefotografeerd heb? ( = m(i)e,  vissend naar complimenten ;) ).



1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com