donderdag 23 oktober 2014

Recept: kalfsfricassee

Recept: kalfsfricassee

Toen ik - in 1991 - rijp was om het ouderlijk huis te verlaten en alleen ging wonen, was 1 van de dingen waar ik naar uitkeek de mogelijkheid om zelf te kiezen/koken wat ik wilde.
Daarom schafte ik me een schriftje aan waarin ik mijn  lievelingsrecepten netjes opschreef. En dat schriftje heb ik nog altijd, al komt het niet meer zo vaak te voorschijn want ik heb ondertussen zoveel kookboeken dat ik keuze te over heb.

1 van de recepten dat zeker in mijn boekje moest, was kalfsfricassee.
Ik eet dat nog altijd zeer graag, maar omdat het nogal calorierijk is en mijn lichaam op een heel andere manier reageert op die calorieën dan in 1991 eet ik het niet zo vaak meer. 
Ik denk dat het misschien wel 10 jaar geleden was dat ik het nog eens maakte...
Maar toen in mijn groentepakket de laatste keer een pak champignons en zilveruitjes zaten en er een recept voor kalfsfricassee bijzat, besloot ik mijn oud boekje nog eens boven te halen en mezelf nog eens te verwennen met deze voor mij nostalgische feestmaaltijd... 

Recept: kalfsfricassee


DIT GAAT ER IN  : 
- Een halve kilo kalfsfricassee van goede kwaliteit. Om uw maaltijd te doen smaken hoort daar spijtig genoeg wat extra informatie bij: Tegenwoordig is het namelijk niet zo simpel om het juiste vlees te kopen voor kalfsfricassee. Het is mij deze keer zelf niet gelukt waardoor mijn vlees veel te taai was (en ik zal de volgende keer zeker wat meer inspanningen doen om toch het juiste vlees te vinden want dat was zo'n zonde ... ) . Soit: den uitleg: kalfsfricassee moet vlees zijn waar nog stukjes vet aanzitten. Zo werd dat vroeger ook overal verkocht. Omdat mensen geen vet vlees meer willen wordt nu zeer vaak kalfsfricassee verkocht waar al het vet afgesneden is  en dan is de smaak van uw vlees weg ... . Wil je lekkere kalfsfricassee maken, dan moet je echt de juiste versie kopen. Ik kocht het mijne bij den beenhouwer omdat ik in Delhaize al vaak zag dat ze de juiste versie niet altijd hebben maar helaas had ook hij het niet meer zoals het hoort.  Hij deed er dan maar apart wat stukken 'vet' bij maar dat was echt geen goed alternatief merkte ik...
Conclusie: wilt ge lekker eten: koop dan kalfsfricassee mét vet, wil je geen vet vlees: maak dan iets anders klaar, lekkere recepten genoeg op de wereld  ;). 
- Ongeveer een halve kilo gemengd gehakt (varken/kalfs). 
- een halve kilo champignons
- 2 dl witte wijn
- een ui of een grote handvol zilveruitjes
- 2 kruidnagels
- 2 laurierbladeren
- een stuk citroenschil
- een klontje boter ( een eetlepel ongeveer ) 
- een flesje koffieroom
- 1 eidooier
- wat citroensap

Recept: kalfsfricassee


ZO MAAK JE HET 

- Snij het vlees in dobbelstenen (en laat dat vet er aan!).


- Pel,  en in geval van 1 grote  - snij de ui. 


- Breng aan de kook : 8 dl water, de witte wijn , de kruiden, de ui.
Als dat brouwsel kookt, draai je het vuur laag en kieper je de blokjes vlees er bij ... . Dat mag in totaal een uurtje staan pruttelen op een zacht vuurtje.


- Maak balletjes van het gehakt. De balletjes mogen de laatste 10 minuten bij het pruttelend vlees gekapt worden ... .



- Snij de champignons in stukken : ik doe dat meestal in kwartjes, maar het mag ook in schijfjes. Ook de paddenstoelen mogen bij het brouwsel gegooid worden op het einde. 


- Giet na een uur op het vuur de boel door een zeef, maar ... héél belangrijk (want typisch iets waar ikzelf te laat aan zou denken) : VANG HET VOCHT OP  ! Dat hebben we nog nodig namelijk. En als ge er met die grote letters - wacht ik zal het ook nog een kleurtje geven - er nog over kijkt, weet ik ook niet wat ik nog met je moet aanvangen ... 

Vis de kruidnagel, de citroenschil en de laurier er uit.

en toen was de er geen daglicht meer...

- Smelt de boter en lepel er de bloem doorheen . We gaan witte saus maken maar dan met wijn :).
Als het boter/bloemmengsel lekker begint te ruiken (als je een brandlucht ruikt heb je te lang gewacht en heb je een rare goesting op vlak van lekkere geurtjes) giet je er beetje bij beetje en al roerende het opgevangen kookvocht weer bij.


- Vind ondertussen nog een half minuutje om het eigeel met de koffieroom en wat lepeltjes van het kookvocht los te roeren. Als de saus door en door warm is, mag dat mengsel er ook bij.


- Dan mag ook het vlees er weer bij en je laat het nu allemaal zeer heet worden maar je brengt het niet meer aan de kook.


- Zoiets is natuurlijk erg lekker met puree, maar wees realistisch : vet vlees + boter + koffieroom : er zitten al genoeg calorieën in dit gerecht. Ik eet het met gekookte patatjes en da's zeker zo lekker. Een frisse sla erbij kan goed, maar eigenlijk kunnen daar ook alle mogelijke gestoofde groentjes bij.
Je kan er in je bord ook nog wat extra druppeltjes citroen bij doen. Ik heb dat graag, een beetje zuur erbij... .




1 opmerking:

  1. Klinkt goed, echter koken wij momenteel enkel vegetarisch.
    Al word er straks wel draadjes vlees gemaakt. Deze heb ik ook even opgeschreven :) je weet maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com