vrijdag 31 oktober 2014

DIY herfstige oorbellen

DIY herfstige oorbellen

Ik ben helemaal mee in het juiste seizoen zoals je ziet: bellen in herfstbladerenkleur vandaag...
Het zijn lange bellen geworden: 8 cm lang!
En ik gebruikte daarin tussenstukjes die ik onlangs wat personaliseerde met een ijzervijl.

DIY herfstige oorbellen

WAT HEB JE NODIG  ? 
materiaal : 
Op de foto zie je de benodigdheden per bel. Hieronder de lijst om een paar bellen te maken...
- 2 goudkleurige oorbelhaakjes
- 8 kleine kralenkapjes
- 4 grote (ik denk 8 mm) facetkralen 
- 2 tolvormige kralen 4 mm
- 8 tolvormige kralen 3 mm
- 2 metalen tussenstukjes: hier zie je hoe ik ze bewerkte.
- 14 nietstiften of 10 nietstiften en 4 kettelstiften of 10 nietstiften en een stuk metaaldraad 


gereedschap : 
- kniptang
- 2 platbektangen
- rondbektang

DIY herfstige oorbellen


ZO MAAK JE HET : 

Maak eerst een hanger met oogjes aan beide kanten. De oogjes moeten kruiselings staan tov elkaar.
Om de hanger te maken rijg je een tolletje van 3 mm + een kralenkapje +  een facetkraal + kralenkapje + tolletje van 3 mm op een kettelstift of stuk metaaldraad en maak je aan beide kanten een oogje zoals ik hier beschreef.


Hang aan 1 van de oogjes het tussenstukje met de bovenkant van het tussenstukje aan de kant van het oogje (in mijn geval met de kant waarop gekrast werd aan de bovenkant dus). 


Aan het andere oogje van de gekettelde hanger bevestig je het haakje.


Dan maak je terug een hanger, deze keer met het tolletje van 4 mm. 
Ook hier moeten de oogjes kruisgewijs staan tov elkaar en aan 1 kant maak je een groter oogje dan gewoonlijk en gebruik je de wire-wraptechniek die ik hier beschreef.


Bevestig het hangertje aan het onderste gaatje van het metalen tussenstukje met het gekettelde oogje. Het groter gewire-wrapped oogje hangt onderaan.


Maak met de 2de facetkraal een hanger met een nietstift. Rijg daarvoor eerst een kralenkapje, dan de kraal en dan terug een kralenkapje op de nietstift en maak een oogje.



Deze hanger hang je aan het grote oogje onderaan.


Maak 4 hangertjes met de tolletjes van 3 mm door ze aan een nietstift te rijgen en een oogje te draaien.


Hang er 2 links en 2 rechts van de grote facetkraalhanger onderaan. Zo hangt er aan het grote oog een trosje van 5 kralenhangertjes, met de grote in het midden.



En zo is de eerste bel klaar ! 



Als ge dan nog goesting hebt kan je aan de 2de beginnen...
Tenzij je maar 1 oor hebt natuurlijk, dan is dat niet nodig ;).


DIY herfstige oorbellen


Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.



2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com