donderdag 7 augustus 2014

In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

Om te beginnen heb ik als achtergrondmuziekske dit toepasselijk nummer voor jullie gezocht. Dus klik even op de playknop vooraleer je verder leest, dan wordt het véél plezanter :) .



Ik plantte dus ne keer patatten, en wel een paar maanden geleden,  in zakken nog wel.
6 zakken zelfs...
Hier legde ik uitvoerig uit hoe ik dat deed (en ik ben benieuwd wie mijn voorbeeld gevolgd heeft trouwens). 
Toen ik dat vertelde aan mijn groentenman (die van hier ) , keek die me wat meewarig aan en lachte me vermoedelijk stiekem zelfs een beetje uit. Ik zag hem denken 'die stadsmensen toch' maar hij zei : ' dat lukt nooit want als het een paar dagen na mekaar regent hebt ge ' de plaag '  en dan zijn  uw patatten naar de knoppen. Zonder ' spuiten ' gaat dat niet ... '
Ik sprak hem tegen en vertelde hem dat dat vorig jaar verrassend goed gegaan was en ik dat daarom vanaf nu elk jaar zou doen .
Hij gaf me nog de tip mee om een koperdraadje dwars door de stengels van de planten te steken want de corrosie daarvan zou de planten iets sterker maken tegen ' de plaag '  en hij was weer weg naar zijn eigen patatten. 

Als ge u afvraagt wat 'de plaag ' is, awel : kijk dan maar eens naar onderstaande foto's... .
Als je zo'n bladeren ziet verschijnen heb je prijs... .
De planten worden geel en daarna zwart en lijken wel verbrandt.

In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

Dat zijn  dus mijn patattenplanten... .
Ge begrijpt dat ik hier niet blij mee was.
Wat ik er namelijk nog niet heb bij verteld, is dat diezelfde plaag ook besmettelijk is voor tomaten en ook al staat er een 4-verdiepen hoog gebouw tussen mijn patatten en mijn tomaten, erg gerust was ik er toch niet in...
Tijd voor actie dus...

In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

Zonder plaag zou ik de planten zeker nog een paar weken hebben laten staan zodat ze goed veel patatten zouden aanmaken.
Maar met de plaag leek het me verstandiger te rooien wat ik al had.
Ik maakte de eerste zak leeg en haalde daar toch nog dit uit. Niet slecht hé, moet ge niet vragen hoeveel dat was geweest als ik die nog langer had kunnen laten staan... 

In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

En daarna haalde ik de andere zakken leeg en kwam er nog deze hoeveelheid lekkers bij...
Als je snel genoeg bent en de planten rooit bij de eerste tekenen van de plaag , lijden de knollen er zelf niet onder. Als je echter te lang wacht, worden ze rot. 


In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

Vooralsnog zie ik nog geen tekenen van problemen bij mijn tomaten gelukkig. Mijn doortastendheid heeft blijkbaar gewerkt. 
Bij tomaten zou dat namelijk wat pijnlijker zijn : 
De aardappelen die ik rooide kan je al eten, maar als je tomatenplant prijs heeft en de tomaten zelf zijn nog niet rijp, dan zit je daar met groen tomaten waar ge niks mee kunt doen.

In mijn tuin: Hoe het mijn patatten verging ...

Volgend jaar doe ik het toch weer opnieuw, plaag of geen plaag ... .
Maar  dat zal dan met verse grond zijn want als de plaag eens heeft toegeslagen, mag je een paar jaar lang geen aardappelen of tomaten op die plaats zetten omdat die besmetting in de grond blijft zitten.
Pas ook op met het gerief dat je gebruikt om ze te rooien : je moet dat goed afkuisen om te vermijden dat je het bij later gebruik bij andere planten (van dezelfde familie, dus andere aardappelen of tomaten)  niet doorgeeft. Kom ook niet met je handen aan goede aardappelplanten of tomatenplanten als je de aangetaste weg aan het doen bent en naar het schijnt kan je ze best bij het restafval proppen maar ik heb ze toch in de groenafvalbak gegooid. (stout hé) 
Gooi ze zeker niet bij je compost ! 

Door het moeten rooien van de aardappelen zat ik trouwens ineens met 6 lege zakken potgrond.
Daar heb ik ondertussen mijn in potjes voorgekweekte zonnebloemen in gezet, nog wat boontjes, courgetten, bietjes, afrikaantjes en worteltjes in gezaaid en hopelijk heb ik zo nog een extra oogst .
Hoe is het met jullie patatten gegaan eigenlijk ? 

3 opmerkingen:

  1. Ik heb ook voor het tweede jaar op rij patatten in zakken gezet en vorig jaar was dat een grote mislukking maar dit jaar ging het goed!! Toevallig gisteren nog over geblogd :-)
    Onze tomatenplanten hebben wel een ziekte gekregen en zijn niet meer te redden :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze weer in een pot, zoals vorig jaar. De plant ziet er goed uit... Geen idee wanneer ze klaar zijn! Vorig jaar maanden gewacht en dat ging toch goed. In een pot zijn het er niet zo veel maar ik moet alles in potten doen dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aardappelen mogen nooit 2 jaar achter elkaar in dezelfde grond.(het liefst 4 jaar niet)
    dus gewoon in de zakken van de patatten wat anders keken het jaar er op.
    en groene tomaten kan je plukken en op de schaal laten rijpen, dan worden ze ook rood.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com