woensdag 9 juli 2014

Genaaid: Viva-top

Genaaid: Viva-top

Ik wil toch proberen zelf wat meer kleren te maken met als achtergrondgedachte : hoe meer ik dat doe, hoe beter ik het zal kunnen.
Dus ging ik op zoek naar een patroontje...
En zo kwam ik in het nieuwe tijdschrift 'la Maison Victor' terecht.
Da's een boekje dat 4 maal per jaar zal verschijnen en het staat vol met patronen. Deze patronen worden ook uitgelegd met video's, maar daar moet je wel voor bijbetalen.
Deze viva-top staat in de editie zomer 2014.
Genaaid: Viva-top
Zowat het meest lastige aan het zelf kleren maken, is dat ik niet op voorhand weet of het gaat passen.
Ik weet niet hoe het met uw lijf gesteld is: maar dat van mij weigert halsstarrig  te voldoen aan de standaardmaten.
Bijgevolg is het altijd gokken of de maat die ik uitkoos me écht past en als het past, me bovendien ook écht flatteert.
Niks zo frustrerend als met veel goesting een kledingstuk in mekaar te flansen om dan te ontdekken dat je het niet kan dragen, daarom besloot ik wat voorzichtig te zijn in de keuze van mijn model.
Daarom werd het de vivatop...

Genaaid: Viva-top

De Civa-top heeft een  open rug. Mijn idee was: als dat open is vanachter en het is wat te smal, dan valt dat niet op.
Ik had nog een mooi streepje kantig lint dat zou kunnen dienen bij dit model en uit mijn uitpuilende stoffenkast koos ik een bijpassend stofje. In het oorspronkelijke patroon moet je lintjes onder de oksels vastnaaien die je dan achteraan vastknoopt.
Dat ziet er dan uit zoals de foto hiernaast.
Bij mij toch. Want op de foto in het boekje blijft dat mooi recht naar beneden hangen.... Bij mij valt dat open en ik vond dat echt niet mooi. Dus heb ik dat lintje verwijderd en vastgemaakt aan de opening waardoor ik ze afsluit met 2 strikken. En dan ziet dat er uit als op bovenstaande foto. Ik ben nog niet helemaal zeker of ik daar wel helemaal content van ben, maar het zal voorlopig toch op deze manier gedragen worden ( ik heb het namelijk op deze eigenste moment aan ;) ).
Ik heb topje in bijpassende kleur dat er mooi onder past trouwens, dieppaars...

Genaaid: Viva-top
Genaaid: Viva-top
















Het patroon zelf vond ik heel simpel om te maken. Echt een aanrader voor beginnende naaisters als er niet aan het patroon zelf gesleuteld moet worden.
Het zit ook makkelijk.
Maar ik zou het als ik het nog eens maak toch zeker wat langer maken.
Ik vind het zelf moeilijk om te beoordelen of het me nu staat of niet. Maar ik heb al van een aantal mensen gehoord dat het mooi is, dus zal ik het maar als ' geslaagd ' beschouwen ;) .
Hieronder nog het 'oei-ik-heb-mijn-bril-nog-op-en-dat-is-niet-zo-mooi-op-foto-dus-gooi-ik-hem-nog-snel-even-weg-maar-het-is-al-te-laat-want-het-staat-er-toch-op-zelfportret '. Ik maakte namelijk de foto's zelf (  waardoor ik me wat opgelaten voelde toen ik in de tuin stond te poseren.  : ' stelt u voor dat iemand me nu bezig ziet ' ;) ).










Oh ja : nog effe over het materiaal : 
Ik koos een bloemenstofje dat ik voor 1 euro de meter kocht bij Moens op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. Ik voel me te veel een amateur op vlak van naaien om mijn schaar in dure stoffen te zetten...  .
Ik weet niet van welk materiaal het is gemaakt, maar het valt los, kriebelt niet en kreukt amper. De kleur is niet zo goed op foto te krijgen, het is een soort van appelblauwzeegroen maar dan in pastel met paarse bloemen en wat okergeel en bruin.... Ik gebruikte al eens een beetje van deze stof in deze sjaal
Het kanten lintje kocht ik een aantal jaren geleden eens in de solden voor geen geld in de Veritas.

En da's allemaal #nosponsor uiteraard!

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het mooi geworden. Door steeds meer te maken wordt je steeds handiger en krijg je ook meer kijk op model, stof en aanpassingen. Veel succes.
    Dientje (dientjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het heel geslaagd! Het staat je goed, past goed en is heel netjes gemaakt. Leuk stofje heb je gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com