woensdag 23 juli 2014

De schoon dingen van Nans

De eerste week van mijn verlof bleek vooral te bestaan uit gezellige ontmoetingen met mensen die ik al te lang niet meer had gezien.
Zoals bijvoorbeeld Nans.
Ze nodigde mij en nog een vriendin uit om de dag bij haar te komen doorbrengen, het was namelijk al 2 jaar geleden dat we mekaar zagen...

Bij Nans uitgenodigd worden is voor mij als kattenmens altijd een hele ervaring .
Zij is namelijk een hondenzot en heeft er momenteel 3 in huis.
Ik weet niet altijd goed hoe ik moet omgaan met honden. Zo probeerde ik ze te strelen achter hun oren zoals bij katten maar dat voelde toch precies een beetje raar aan. En ze hebben natte neuzen en doen zo enthousiast... Maar het zijn goei loebassen...

De schoon dingen van Nans
De schoon dingen van Nans
De schoon dingen van Nans

Nans heeft  momenteel deze 3 honden als huisgenoot. 3 Galgo's, een ras dat iets met windhonden te maken heeft (maar ik ga daar verder niks over vertellen want ik ken  helemaal niks van hondenrassen en wie weet wat voor stommiteiten vertel ik jullie dan .... ).  Helaas worden ze in sommige landen, waaronder Spanje, slecht behandeld en mishandeld en achtergelaten. Ze dienen er voor hondenraces of als jachthond en als ze daar niet meer in mee kunnen worden ze 'afgedankt' op een niet zo'n diervriendelijke manier.
Er zijn in Spanje een aantal plaatsen waar ze deze honden opvangen en waar ze een thuis voor ze zoeken. Veel van deze honden komen zo ook in België terecht, zoals bij Nans ...

De schoon dingen van Nans
De schoon dingen van Nans

Nans heeft een door- en door goed hart.
En daarom doet ze ook iets voor die honden die niet bij haar terecht kunnen.
De opvangcentra in Spanje hebben bijvoorbeeld veel geld nog om deze honden terug op de been te krijgen en Nans probeert met veel inzet wat centjes bijeen te sprokkelen om hen daar wat bij te steunen.
Dat doet ze oa door vanalles te maken en te verkopen...
Zo kan ze bijvoorbeeld goed haken (ze is een dame met veel talenten!) en haakte oa bovenstaande juwelen (setje nummer 2 is trouwens nog te koop) en onderstaande hondenhalsband.
Schoon hé !  


De schoon dingen van Nans

En een massa kleurige (Nans houdt van felle kleuren) armbanden met kralen en hondenbedels...

De schoon dingen van Nans

Of gehaakte theelichtjes in alle kleuren van de regenboog... 

De schoon dingen van Nans
De schoon dingen van Nans

Ik kwam thuis met deze 2 vrolijke zeepjes - met lekker geurtje! - die ze zelf maakt en verkoopt voor 2 euro het stuk (veel te weinig als je het mij vraagt) .... 

De schoon dingen van Nans

En er is nog iets dat Nans goed kan (zei ik al dat ze een dame met veel talenten is? ): koken !
Het is nu niet dat ik de deur platloop bij haar en haar gezin, maar de paar keren dat ik heb mogen eten van haar kooksels zal ik niet gauw vergeten !
Ik hoop ooit nog eens haar scampi voorgeschoteld te krijgen (en haar recept te ontfutselen) want ik heb nog niet vaak zo lekker bereide scampi gegeten.
Maar ook de lasagne die ze ons deze keer voorschotelde was echt om uw vingers en bord van af te likken ( wat ik - beleefd meiske zijnde, uiteraard niet heb gedaan).

De schoon dingen van Nans

En dat allemaal opgediend onder een stralende zomerhemel naast deze mooie vijver vol visjes en bloemen waar vooral haar man graag mee bezig is. 
Ik had - weeral ! - een zalige vakantiedag in zeer aangenaam gezelschap met lekker eten en goed weer ! Wat wil een mens nog meer ? ( meer van dat natuurlijk ! :) ) 

De schoon dingen van Nans

Heb je interesse in Nans haar mooie haaksels en zeepjes (en ze heeft nog veel meer verschillende dingen gemaakt dan wat ik hier heb laten zien !)  ten voordele van de honden ? Stuur me een berichtje en ik stuur het aan haar door... .

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie dingen maakt ze. Zo'n hondenhalsband zou allicht wel leuk zijn, of wat hondenzeepjes... Zeker als het ook nog eens voor een goed doel is! Is er ook een site of mailadres waar ik kan zien wat ze nog meer maakt?
    Liefs, Nanaya

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze heeft geen site, maar op haar facebook ( link in de tekst hierboven ) staan ook wel wat foto's

      Verwijderen
  2. Wij hebben sinds afgelopen zaterdag een hondje geadopteerd uit spanje!
    Ik heb heel veel respect voor de mensen die die dit werk doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com