dinsdag 29 oktober 2013

Antwerpen: het planetarium in de zoo

edito: het planetarium bestaat helaas niet meer ... 
Wil je eens een echte ouderwetse maar zeer boeiende activiteit bijwonen in de zoo ? 
Dan moet je beslist een bezoek brengen aan de voorstelling in het planetarium !

Antwerpen: het planetarium in de zoo
Het planetarium is ergens in een wat afgelegen hoekje van de zoo gelegen, je kan er binnen via dit mooi afgedekt terras.
Een paar keer per dag wordt er een ' voorstelling ' gegeven.
Dan kom je terecht in een rond lokaal met een bolvormig plafond met in het midden een mysterieus toestel.


Antwerpen: het planetarium in de zoo

Eerst krijg je met goeie oude dia's een introductie over de ruimte door een meneer die daar heel veel van weet.
En dan worden de lichten gedoofd en krijg je boven en rond je een kopie van onze sterrenhemel te zien...
Via de machine moet er normaal van alles gesimuleerd worden, maar een deel van het mechanisme was helaas kapot op de moment dat ik er een voordracht kreeg.
Ik leerde er veel!
Dat ouderwetse dia's en een mens die weet waar hij over praat genoeg zijn om een toehoorder te kunnen boeien bijvoorbeeld.
Dat we zo weinig van onze sterrenhemel kunnen zien omwille van de enorme lichtvervuiling in onze contreien.
Dat de poolster altijd op dezelfde plek blijft staan, maar niet zo groot is
Dat astrologie zever in pakskes is en waarom dat zever in pakskes is.
Wat het verschil is tussen meteorieten, vallende sterren, kometen ...
Dat zelfs onder een artificiële sterrenhemel zitten erg zen is ...

Antwerpen: het planetarium in de zoo

Ben je in de zoo ?
Dan moet je dit toch echt eens uitproberen !
Mijn lief vertelde me dat hij ook als kind al zo'n voorstelling zag.
Met hetzelfde toestel.
Voor mij was het de eerste keer.
Zagen jullie het al eens? 

Antwerpen: het planetarium in de zoo

2 opmerkingen:

  1. Alleen dat apparaat vind ik al boeiend! Mooi ding, mag wel in mijn tuin staan ;) Maar dan heeft de zoo er niets meer aan, dat zou jammer zijn. Lijkt me mooi om dat eens te zien. Tijdens Nacht van de Nacht (hebben jullie dat ook in België?), bij helder weer uiteraard, kijk je je ogen uit, dan valt idd op hoe weinig je normaal ziet door de lichtvervuiling. Gelukkig zijn er nog een paar plekjes waar je ook de rest van het jaar een heel mooie sterrenhemel kunt zien. In de Achterhoek bijvoorbeeld. Tijdens een weekend in een pipowagen daar, was fantastisch! Zever in pakskes... haha, die kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com